Konec čtyř motorů? Airbus zvažuje obří dvoumotorový letoun

Největší letouny Airbusu (odpředu dozadu A330, A350, A380)

Největší letouny Airbusu (odpředu dozadu A330, A350, A380) Zdroj: Airbus

Největší letouny na nebi pohánějí čtyři motory, platilo až na výjimky déle než půl století. Výrobci ale toto pravidlo zřejmě brzy změní. Americký Boeing loni oznámil vývoj zvětšeného modelu 777 pro více než 400 cestujících, čímž bude konkurovat vlastní vlajkové lodi, modelu 747. Jak se nyní ukazuje, stejným směrem se vydaly i úvahy evropského rivala Boeingu, skupiny Airbus.

Když Boeing v listopadu na aerosalonu v Dubaji představil návrhy modelové řady 777X, zaznamenal velký úspěch. Výrobce již získal 259 objednávek v hodnotě 95 miliard dolarů a představuje pro Airbus problém, na který bude jen těžko hledat odpověď. Zatímco menší verze připravovaného letounu 777-8X bude se svými 350 sedadly přímým soupeřem pro vyvíjený Airbus A350-1000, větší 777-9X se vrhne na neobsazené teritorium letadel pro více než 400 cestujících. Airbus A350 je pro tento trh příliš malý, největší dopravní letoun současnosti A380 zase příliš velký.

Airbus ale podle všeho v tichosti pracuje na tom, aby náskok Boeingu dohnal. Hamburská vývojová kancelář firmy Airbus Future Project Office spolu s německými univerzitami a státní ústavem pro letecký výzkum DLR vytvořily studii, která by se mohla stát dosud největším dvoumotorovým letadlem na světě. Výzkum financovaly Airbus a německá vláda, píše týdeník Aviation Week.

První start Airbusu A350První start Airbusu A350 | AirbusVyvíjený Airbus A350 by nemusel zůstat největším dvoumotorovým letounem v nabídce firmy

Studie se zaměřila na dvoumotorový letoun pro přibližně 470 cestujících. Ten by se tak vyrovnal Boeingů 747-8 a téměř dosáhl i na Airbus A380. Práce byly dokončeny už před odhalením Boeingu 777X, podle zdrojů týdeníku k sobě ale projekt nazvaný New Long Range (NLR) nyní nanovo přitahuje pozornost vedení Airbusu.

Vedení Airbusu se ovšem na druhou stranu nechce investovat do zcela nových projektů. „Musíme se zaměřit na postupné vylepšování našich produktů,“ uvedl nedávno šéf Airbusu Fabrice Bregier. Firma se v příštích deseti letech nechystá zahájit žádný nový vývojový program.

Vizualizace Boeingu 777X

Podle expertů by ovšem bylo překvapující, pokud by se Airbus nepokusil zacelit tržní díru mezi A350-1000 a A380, kterou Boeing nyní vyplňuje největší verzí řady 777 a 747-8 a časem k nim přidá i 777X. „Je jasné, že v tomto segmentu musí něco udělat,“ myslí si Richard Aboulafia, šéf analytiků poradenské společnosti Teal Group. Podle něj by Airbus mohl nový projekt oznámit v roce 2018 a produkce by mohl začít v roce 2023. Právě do tohoto roky přitom platí vyhlášené moratoritum na zcela nové modely.

Vývoj nové řady by ale zároveň mohl odčerpat finanční prostředky na budoucí modernizaci A380. S kapacitou blížící se pěti stům sedadel by navíc NLR mohl obří letadlo částečně nahradit. Vše může také zaviset na vůli hlavního odběratele A380, aerolinek Emirates, které provozují většinu těchto letounů.

Airbus se nyní podílí i na dalším výzkumném projektu velkého letadla. Evropské projekty Clean Sky 1 a 2 se zaměřují na nové tvary křídel a jejich větší propojení s trupy letadel. Vývoj v těchto oblastech ale zřejmě nepokročí dostatečně rychle. Testy s experimentálními křídly začnou v prvním případě v létě 2015, Clean Sky 2 ještě nemá ani vyřešení financování.