Konec dieselů v EU? Přísné emisní testy je podle automobilek neúměrně zdraží

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Chris Waits via Flickr (CC BY 2.0)

Uspěchaná a zbytečně přísná úprava emisních testů by podle Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) přinesla automobilkám přiliš velké dodatečné náklady. Projevit se mohou zdražením vozů s dieslovými motory, které by se tak staly prakticky neprodejné, varuje ACEA.

„Automobilový průmysl souhlasí s tím, aby měření vypouštěných škodlivin více odpovídalo podmínkám skutečného provozu,“ uvádí ACEA ve svém prohlášení. „Změny ale musejí odpovídat technické a ekonomické realitě dnešního trhu tak, aby výrobci měli dostatečně dlouhou dobu na přizpůsobení se novým pravidlům.“

Organizace varuje, že v opačném případě se mohou náklady na splnění nových emisních limitů promítnout do ceny dieselových aut. Tím by se v porovnání s benzinovými motory staly prakticky neprodejné.

Přečtěte si:

Doplatili by prý na to spotřebitelé, ale i pracovníci v celém odvětví. Vytlačení dieselových motorů z trhu by také zkomplikovalo boj s globálním oteplováním, dodává ACEA. Produkují totiž méně skleníkových plynů, které napomáhají klimatickým změnám. Zato však spalováním nafty vzniká více oxidů dusíku škodlivých lidskému zdraví, podotýká agentura Reuters.

Evropská komise se po skandálu Volkswagenu snaží na automobilky vyvíjet nátlak, aby souhlasily s rychlejším temptem snižování zplodin svých vozů. Spoléhá přitom i na veřejné rozhořčení nad praktikami značky, která se letos stala nejprodávanější na světě.

Upravené měření emisí dusíku nejspíše začne v EU platit v prvních měsících příštího roku, jeho výsledky by se však podle dosavadních jednání ministrů jednotlivých zemí staly závaznými až ke konci roku 2017. Česká republika podporuje zavedení testů automobilových emisí v reálném provozu nejpozději od roku 2018. Ministři některých dalších zemí údajně podporují ještě časnější zavedení nového způsobu měření.