Krajské volby 2016: Morava a Slezsko čelí smogu, nezaměstnanosti a krachu OKD

ilustrační foto, Ostrava

ilustrační foto, Ostrava Zdroj: mesto-ostrava.webnode.cz

Ocelové srdce republiky, za něž byla značná část nynějšího Moravskoslezského kraje komunistickým režimem považována, se pomalu zbavuje vlivu těžkého průmyslu. Přibývají nové investice jako automobilka Hyundai v Nošovicích. Zároveň kraj stále čelí emisím v ovzduší, nezaměstnanosti, vylidňování a několik posledních měsíců i krachu dřívější průmyslové bašty, skupiny OKD s 12 tisíci zaměstnanci. Tu postupně následují i firmy ze skupiny Vítkovice Group podnikatele Jana Světlíka.

Ačkoli se Moravskoslezský kraj považuje za jednu z opor levice, vítězství v dosavadních čtyřech krajských volbách si pravice a levice rozdělily přesně na polovinu. V letech 2000 až 2008 vládla regionu koalice vedená ODS, posledních osm let naopak stojí v čele blok sociálních demokratů a komunistů.

Letos se o hlasy utká pětadvacet subjektů, o čtyři více než při minulých volbách. Poprvé jde přitom do voleb hnutí ANO Andreje Babiše. O výhru bude usilovat v čele s rektorem Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava Ivem Vondrákem. Naopak se v kraji nedaří TOP 09, která se zatím do zastupitelstva nedostala.

Moravskoslezský krajMoravskoslezský kraj|E15

Přezkumné jednání k insolvenci OKD se konalo 10. srpna 2016 v jednací síni Krajského soudu Ostrava.Přezkumné jednání k insolvenci OKD se konalo 10. srpna 2016 v jednací síni Krajského soudu Ostrava.|ctkRozhodnutí. Věřitelé těžební společnosti OKD 11. srpna rozhodli, že firma půjde do reorganizace. Proti hlasoval jen jeden ze 117 přítomných věřitelů a několik se jich hlasování zdrželo.

Hejtmanem i za 27 procent

Sociální demokracie získala v roce 2008 téměř 43 procent hlasů, což je dosud v Moravskoslezském kraji nepřekonaným rekordem. Lídrem pro minulé volby se ale nakonec nestal tehdejší hejtman a exministr zemědělství Jaroslav Palas, ale jeho statutární zástupce Miroslav Novák.

Nový lídr měl smělé cíle a rezolutně hlásal, že zisk méně než 30 procent bude pro stranu neúspěchem. Nakonec sice ČSSD volby v kraji vyhrála, ale se ziskem „pouhých“ 27 procent. Post hejtmana a koalici s KSČM mu to ale s přehledem zajistilo.

Hlavní jsou investice

Vládnoucí garnitura i opozice se shodují, že v kraji je třeba dalších investorů, ideálně z jiných oborů, než je těžký průmysl. „Kraj potřebuje další investory, kteří by do našeho regionu směrovali svůj kapitál a vytvořili pro nás důležitou přidanou hodnotu – tedy nová pracovní místa,“ říká Novák.

V roce 2008 se tak podařilo předchozímu vedení přivést do Nošovic jednoho z největších zaměstnavatelů, automobilku Hyundai. Firma dnes zaměstnává zhruba 3400 lidí, dalších sedm tisíc pracuje v návazných oborech. Nynější hejtman si cení i příchodu švédské společnosti Mölnlycke Health Care do Havířova, italského výrobce litých kol pro automobilový průmysl Cromodora Wheels nebo výrobce automobilových světel Varroc Lighting Systems.

Hejtman Novák: ten, který zažaloval Babiše
Miroslav NovákMiroslav Novák|E15 Současný hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák (ČSSD) se v regionální politice pohybuje od mládí. Už v roce 1994 – ve dvaadvaceti letech – byl absolvent Střední průmyslové školy stavební v Ostravě zvolen do zastupitelstva městského obvodu Ostrava-Poruba. O dva roky později se stal asistentem poslance a nynějšího ministra zahraničí Lubomíra Zaorálka.

V roce 2002 byl zvolen porubským starostou, dva roky poté usedl i do krajského zastupitelstva, kde působí dosud. Ve čtyřiatřiceti se stal předsedou ostravské ČSSD. A nyní podruhé za sebou vede kandidátku sociálních demokratů do krajských voleb.

Ženatý otec tří dětí se přitom před čtyřmi lety stal kandidátem na moravskoslezského hejtmana až poté, co jeho předchůdce, exministr zemědělství Jaroslav Palas, neustál spor se šéfem sociálních demokratů a nynějším premiérem Bohuslavem Sobotkou. Palas hájil myšlenku pronajmout krajskou nemocnici v Novém Jičíně zdravotnické skupině Agel miliardáře Tomáše Chrenka a to se mu nevyplatilo.

Do celostátní pozornosti se Novák dostal přede dvěma lety. Nynější ministr financí a lídr konkurenčního hnutí ANO Andrej Babiš jej v souvislosti s problémy kolem průmyslové zóny Barbora na Karvinsku v televizních vystoupeních označil za kšeftaře a tuneláře srovnatelného s odsouzeným středočeským exšéfem kraje Davidem Rathem. Novák si to nenechal líbit a podal na Babiše žalobu se žádostí o omluvu a odškodnění 200 tisíc. Soud zatím neskončil.

Kritice ale Novák čelil i kvůli nadprůměrnému počtu telefonátů s lobbistou Martinem Dědicem, který byl obviněn z korupce. Policie tehdy začala stíhat osm fyzických a čtyři právnické osoby kvůli veřejným zakázkám ostravského dopravního podniku a městské nemocnice. Šéf nemocnice Tomáš Nykel přitom kvůli kontaktům s Dědicem skončil ve funkci. Novák pochybení odmítl.

Klíčová i problémová je zóna Barbora

Základním projektem pro rozvoj celého regionu je podle Nováka stavba průmyslové zóny nad Barborou na Karvinsku, kde by mohly časem najít práci až dva tisíce lidí. „Všichni víme, že těžba uhlí do několika let pravděpodobně úplně skončí. Výstavba Barbory a dalších ploch slibuje, že dopad ukončení těžby nejen na horníky, kteří musejí živit svoje rodiny, nebude tak drastický,“ říká Novák.

Pomalé tempo budování Barbory vadí opozici. „Vznik průmyslové zóny Barbora, kde měli najít práci propuštění horníci, se protahuje,“ říká šéf opozičního klubu lidovců a starosta Českého Těšína Vít Slováček. Obdobně se na to dívá i šéfka krajského klubu ODS Eva Poštová.

Barbora není podle Slováčka jediným problémem. „Špatný nápad se spalovnou stál krajskou pokladnu více než sto milionů korun. Mošnovské letiště není schopno se ani přiblížit úspěchům toho katovického nebo krakovského. A stále stagnují jednání s Polskem o snížení emisí škodlivin do vzduchu,“ říká Slováček.

Daří se čerpání dotací

Co naopak opozice oceňuje, je nadprůměrné čerpání dotací a investice do dopravní infrastruktury. Z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko se tak za léta 2007 až 2013 podařilo získat 21 miliard korun, z nichž bylo podpořeno 1175 projektů. „Díky evropským dotacím se podařilo nakoupit například obrovské množství techniky pro hasiče a postavilo se několik výjezdových center,“ potvrzuje i Slováček.

Anketa
1. Co Moravskoslezsko v příštím volebním období nejnaléhavěji potřebuje?

2. C o by měl kraj udělat nebo zlepšit při podpoře podnikatelů a zaměstnanosti?

3. V čem vidíte největší úspěch a neúspěch současného vedení kraje?
Zdeněk Šmejkal, spolumajitel bruntálské společnosti Alfa Plastik

1. Zajistit dostatek pracovních sil v potřebných profesích. V současnosti je to největší překážka ekonomického rozvoje kraje. Dále pak snížit odliv lidí za atraktivnějšími pracovními nabídkami do větších měst. Jde zejména o vzdělanější mladé lidi. A zásadní je také zlepšit dopravní dostupnost, protože je sem stále nedostatečné připojení prostřednictvím dálniční sítě – zejména dostavba dálniční sítě D35 v úseku z Hradce Králové do Mohelnice a dostavba chybějícího úseku D1 z Přerova do Lipníku nad Bečvou.

2. Zlepšit dopravní dostupnost mimo jiné i v příhraničí, které je vzdálené od dálniční sítě. Aktivně podporovat školství – zejména technické obory. Generovat mnohem více lidí z těchto oborů. Zaznívají hlasy, že je Česko jakousi montovnou Evropy. Řešení tohoto problému musí být komplexnější, nicméně jsem přesvědčen, že největší brzdou je nedostatek technicky vzdělaných lidí, zejména konstrukčních a vývojových pracovníků. Těchto lidí je nedostatek v celé Evropě. Byznys s přidanou hodnotou se stěhuje do oblastí, kde je jich dostatek. Atraktivní výhodou pro investory je také to, že tito lidé jsou neporovnatelně levnější než na západ od našich hranic, přestože u nás patří tyto skupiny lidí do kategorie s vyšším příjmem. V neposlední řadě je pak nutné směrovat investory i do okrajovějších částí kraje (například podporou budování průmyslových zón nebo investičními pobídkami, které budou potřebné regiony zvýhodňovat).

3. Podařilo se sem přilákat několik velkých investorů. Bohužel však jen do okolí ostravské aglomerace. Dobré je, že v posledních letech se dramaticky zlepšila kvalita i četnost vlakového spojení.
Eva Poštová, předsedkyně klubu krajských zastupitelů ODS

1. V každém případě pracovní místa. Máme problém s vylidňováním nejen hlavního města, ale i celého kraje. Zaměstnanost je pro kraj nejdůležitější.

2. Sehnat investory, využívat pobídek a orientovat se na jiný průmysl než těžký, který obecně končí. Vezměte si, co se děje kolem OKD. Co nyní stát dělá, je jen odložením problému.

3. Úspěchem je stále se zlepšující dopravní infrastruktura, budují se nové komunikace a opravují se ty starší. Financování infrastruktury a vůbec čerpání z fondů se v kraji velmi daří. Neúspěchem je, že se například nepodařil dotáhnout do konce projekt průmyslové zóny Barbora, která narazila mimo jiné na majetkové potíže. Už to mohlo být dávno vyřešeno, ale stále není. Zásadním neúspěchem je projekt krajské knihovny, která už měla vydané stavební povolení a bylo nakonec zrušeno. Zřejmě v tom byly nějaké soukromé zájmy předchozího vedení.