Krátká zakázková krize loni poslala porcelánku Thun do mírné ztráty

Thun 1794

Thun 1794 Zdroj: ctk

Skupina Thun, kterou tvoří porcelánka Thun 1794 a obchodní firma Thun Trade, skončila loňský rok se ztrátou v řádech jednotek milionů korun. Tržby skupiny dosáhly 442 milionů korun, což je zhruba o deset milionů korun méně než v předchozím roce. Letošní rok by už měl být lepší, řekl dnes novinářům generální ředitel Thun 1794 Vlastimil Argman.

„V roce 2015 byla na přelomu dubna a května nás postihla zakázková krize. Abychom udrželi zaměstnanost, brali jsme i zakázky s nižší efektivitou. Tím se nám podařilo překonat nepříznivé období. Pak se sice výroba zase rozeběhla naplno, ale na těch horších zakázkách jsme měli ztrátu,“ uvedl Argman.

Dalším negativním vlivem byly ztráty z kurzových pohybů. U některých zakázek firma zafixovala hodnotu dolaru, který pak ale zdražil. I to se promítlo do hospodářského výsledku. V roce 2014 skupina vytvořila zisk ve výši 4,1 milionu korun. Firma s 620 zaměstnanci věří, že letošní rok bude úspěšnější. Tržby si Thun naplánoval na 471 milionů korun. Pokud se plány naplní, dostala by se porcelánka zpět do černých čísel.

Export dominuje

Loni Thun vyrobil 4800 tun porcelánového zboží. Z toho 28 procent tržeb přišlo od tuzemských odběratelů, kteří však většinu z toho reexpotovali do zahraničí. Ze 72 procent tržeb z exportu šlo nejvíce zboží do zemí Evropské unie, asi 43 procent produkce. Proti předešlému roku to byl na tomto trhu nárůst o sedm procent. Stále ještě klesá poptávka z rusky mluvících zemí, kam firma loni dodala jen 15 procent zboží, což bylo meziročně o šest procent méně.

Thun chce dále rozvíjet spolupráci s obchodním řetězcem IKEA, pro kterou vyrábí porcelán pro obchody v západní Evropě.