Krize nutí automobilky zavírat, letos v Evropě skončily už tři závody

Ilustrační foto (Profimedia.cz)

Ilustrační foto (Profimedia.cz) Zdroj: Profimedia.cz

V Evropě se vyrábí příliš aut. Producenti automobilů to dlouho přehlíželi, ale problém nadvýroby je dohnal. Letos už skončily tři závody. Citroën C3 se stal posledním vozem, který 25. října sjel z výrobních linek ve francouzském závodě PSA/Peugeot-Citroën v Aulnay. Ford zastavil výrobu modelu Transit v anglickém Southamptonu 26. července a totéž potkalo Volvo C70 ve švédské Udevalle. Zatímco výroba C3 a Transitu pokračuje jinde, Volvo produkci C70 zcela zastavilo.

Od roku 2009 skončila výroba již v pěti evropských závodech. Dalšími postiženými byly podniky Opelu v Antverpách (2010) a Fiatu na Sicílii.

Očekává se, že tento trend bude pokračovat. Podle analytiků IHS Automotive jsou evropské závody (včetně Ruska) schopné vyrábět 26 milionů aut ročně. Jen devatenáct milionů vozů si ale teď najde nové majitele.

Pokud nejsou některé značky schopné prodávat na dalších trzích ve světě, trpí. Naopak ty, kterým se to daří, ze situace profitují. Rodí se tak „dvourychlostní“ automobilová Evropa. Jednou z vítězných značek je Škoda.

„Naše výrobní kapacity jsou vytížené. Pro uspokojení zvýšené poptávky zejména po nové Octavii a dalších modelech se navíc snažíme ve spolupráci s odbory zavádět mimořádné směny,“ uvedl Jozef Baláž, mluvčí Škoda Auto.

Odpor politiků i odborů

Čtyřicet let starý závod PSA v Aulnay, ve kterém bylo vyrobeno přes 8,5 milionu aut, před zavřením zaměstnával 3300 lidí. Jejich odchod je podle PSA součástí dlouhodobých plánů. Ty hovoří o snížení počtu zaměstnanců koncernu ve Francii o 11 200 do roku 2015.

Očekává se ale, že v Evropě zavládne ještě pochmurnější nálada, a nejen u PSA. Aby byla výroba zisková, musí být podnik vytížený podle společnosti CM-CIC Securities alespoň na osmdesát procent. Jenže aby se toho na starém kontinentu, kde se vyrábí zhruba o sedm milionů aut více, dalo dosáhnout, musela by být přijata mnohem drastičtější opatření.

Podle mnoha analytiků by muselo být uzavřeno až osmnáct evropských závodů velikosti toho v Aulnay. Další závody na „odstřel“, o nichž se hovoří, patří Fordu a Opelu. Ten první je v belgickém Genku, druhý v německé Bochumi. Očekává se, že brány zavřou příští rok. Hodně se spekuluje také o závodu Saabu v Trollhaettanu. Ten sice nedávno po dlouhé době nečinnosti ožil, ale ani jemu nikdo nevěští dlouhou budoucnost.

Prodeje aut v EvropěProdeje aut v Evropě | AutoSAPZdroj: AutoSAP

Ford už před rokem oznámil, že zavře v nejbližší době tři evropské závody, a zruší tak 5700 pracovních míst. Opel, jenž patří americkému koncernu General Motors, informoval o brzkém uzavření závodu v Bochumi se 3100 zaměstnanci.

Ani v jednom případě se ale tato rozhodnutí neobešla bez komplikací. Zvedl se proti nim prudký odpor odborů, které nezřídka tlačily na politiky, aby tento proces buď zpomalili, nebo zcela zastavili. V belgickém závodě Fordu rozhořčení zaměstnanci dokonce násilně zadržovali jednoho z vrcholných představitelů automobilky, odpor odborářů zpomalil i plány GM v Bochumi. A na Sicílii jsou zaměstnanci Fiatu dodnes na výplatní listině, i když se už dávno nevyrábí.

Do protestů se nezřídka zapojili i vrcholní politici. Třeba rozhořčený francouzský socialistický prezident François Hollande. Ten kategoricky prohlásil, že zavření prvního závodu na výrobu aut ve Francii v posledních dvaceti letech je „neakceptovatelné“. Později však zpráva vydaná ministrem průmyslu konstatovala, že ukončení výroby v Aulnay bylo „nevyhnutelné“.

Sliby automobilek

A odboráři nezůstali jen u slov. Třeba v PSA stávkovali a nejrůznějšími akcemi omezovali výrobu od ledna až do března. Přispěli tak k tomu, že tržní podíl PSA v první polovině roku klesl meziročně z 12,9 na 12,2 procenta.

PSA nabídla propuštěným zaměstnancům z Aulnay odstupné a slíbila jim pomoci nalézt novou práci. Podle posledních vyjádření společnosti už našlo novou práci 2700 ze tří tisíc stálých zaměstnanců. Podle odborů je to ale jinak, tisíc bývalých zaměstnanců PSA stále zaměstnání hledá.

Jiné automobilky se snaží podobným problémům předcházet. Třeba Renault, francouzský konkurent PSA, uzavřel s představiteli odborů v březnu dohodu. Spočívala v tom, že sníží počet pracovních míst ve Francii o sedmnáct procent a zmrazí platy výměnou za to, že nezavře žádný závod v zemi následující tři roky. Renault také slíbil, že zvýší produkci aut v zemi galského kohouta o 34 procent – na 710 tisíc aut v roce 2016.

Podobné dohody dosáhl nakonec i koncern PSA. Odbory souhlasily se zmrazením platů na příští rok a omezením přesčasů za to, že výrobce bude investovat do výroby a představí nové modely. Automobilka PSA také souhlasila, že nezavře další závod ve Francii v následujících třech letech.