Lakujeme Lamborghini, Tesly i nábytek Ikea, říká Jahn ze SprayVision | E15.cz

Lakujeme Lamborghini, Tesly i nábytek Ikea. Jen Škoda nás odmítá, říká Jahn ze SprayVision

Jiří Liebreich

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Ostravský startup se stal první českou firmou, která pracuje pro americkou automobilku Tesla. Podniku jednoho z nejbohatších mužů světa Elona Muska šetří firma SprayVision dolary za lak. Výrobce díky chytrému spojení unikátního softwaru s kamerovým systémem ušetří deset až patnáct procent barvy během nástřiku karoserie. Mezi klienty podniku Petra Jahna jsou nově firmy jako Lamborghini či Ikea. „Do konce roku přichystáme investiční kolo. Získané finanční prostředky chceme využít i k expanzi do USA a Japonska,“ uvádí Jahn.

SprayVision využívá speciální kamery, kterými snímá proces lakování – ať už aut, nábytku, nebo třeba baterií do elektromobilů. Záběry analyzyje program, který zákazníkovi odhalí, ve kterých částech nanáší zbytečně hodně barvy, kde naopak málo, a jak proces zlepšit. Úsporná technologie zaujala Teslu už dříve. Jahnův tým měl svá zařízení původně instalovat v gigafactory u Berlína, jediné evropské továrně automobilky. Ta v Německu po mnohých odkladech spustila provoz až letos, navíc s četnými obtížemi.

„Řekli nám, že mají v Berlíně problémy a že technologii nasadí ve Fremontu, kde je už výroba zaběhlá,“ popisuje Jahn. V srpnu odlétá do Kalifornie uzavřít s Teslou kontrakt za vyšší stovky tisíc dolarů. 

V červenci SprayVision získal zakázku za padesát tisíc eur také pro Lamborghini, lakování zefektivní v bolognské továrně proslulé automobilky. Lepší reference než spolupráci s Teslou, Lamborghini či Porsche by se daly těžko najít, přesto byznys s těmito giganty nepatří pro SprayVision k nejdůležitějším. „Tesla je sice superjméno, máme ale méně známé klienty se stovkami až tisíci továren, kteří jsou pro nás zajímavější,“ vysvětluje Jahn.

Jmenuje francouzského dodavatele autoprůmyslu Plastic Omnium, jenž se specializuje na plasty, nebo jednu z největších kanadských firem Magna International, rovněž dodavatele autoprůmyslu.

„Magna lakuje například nárazníky pro géčkové mercedesy ve Štýrském Hradci. Má stovky továren, to je pro náš růst důležitější než věhlas firmy,“ říká Jahn. V Česku spolupracuje s nošovickou automobilkou Hyundai, první jednání jsou na programu i s kolínskou Toyotou. „Jen Škoda nás odmítla. Prý už nic vylepšovat nepotřebují,“ dodává.

Na autoprůmyslu SprayVision vyrostl, a proto dnes toto odvětví stále tvoří kolem devadesáti procent obratu. Zbytek zakázek spoluvytvářejí i ty pro švédský nábytkářský kolos Ikea.

„Hodně se zaměřuje na dopad na životní prostředí, v našem případě na spotřebu barev. Nyní testují naši technologii v BJS Humpolec, jenž dodává výhradně pro Ikeu,“ dodává Jahn. Tvrdí, že u nábytku je úspora barev dvojnásobná než u aut, a to v rozmezí 20 až 30 procent. Barvy se tak vyrobí méně a méně se jí posléze musí likvidovat.

Tržby generuje SprayVision dvojím způsobem. Jednu skupinu tvoří jednorázové prodeje techniky, tedy kamer snímajících lakování. Druhou roční předplatné programu, který data z kamer analyzuje. Cena jedné dodávky kamer se pohybuje kolem tři čtvrtě milionu korun a na ročním předplatném zákazníci odvádějí téměř čtvrt milionu.

„Letos jsme ztrojnásobili počet klientů na padesát, příští rok cílíme na trojnásobek. Klíčový je pro nás rok 2024 a cílových pět set klientů,“ říká Jahn s tím, že se bude letošní obrat pohybovat kolem třiceti milionů korun, příští rok počítáme s více než dvojnásobkem. Cílená pětistovka by se měla rovnat až dvaceti milionům eur ročního obratu, tedy necelé půlmiliardě.

Patnáct milionů korun už dříve do SprayVision investoval J&T Ventures, nyní ostravský podnik chystá další investiční kolo. „Proběhne do konce roku, chceme vybrat dva miliony eur a více, které bychom rádi použili na zvažovanou expanzi do USA a Japonska. Je ale pravda, že investiční apetit firem je úplně jinde, než nedávno býval,“ říká Jahn a připomíná četné pády valuací firem napříč trhy.

Vybrané peníze mají navýšit také roční výrobní kapacitu firmy. Ta dnes sahá k padesáti zařízením ročně. „Je nás ve firmě třináct plus partneři a distributoři, máme více práce, než dokážeme obsloužit. Proto budeme najímat další techniky, kteří budou mít na starosti implementace techniky v zahraničí,“ uzavírá Jahn.

Video se připravuje ...
Výroba Škoda Octavia

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newslettery