Letecké motory z Letňan míří za úspěchem v Číně a USA

Letoun L410 vybavený novými motory General Electric

Letoun L410 vybavený novými motory General Electric Zdroj: E15 Stepan Bruner

Thrush 510G
Výroba nového motoru H80 v Letňanech
Thrush 510G
V tovární hale se střídají historické stroje s jejich moderními nástupci
Thrush 510G
17
Fotogalerie
Původní plány na desetinásobný růst sice padly, i tak letňanský výrobce leteckých motorů GE Aviation pokračuje v rozletu. Firma na českých základech vyvinula nový motor H80, s nímž má velké plány. Cíl je jasný, dohnat světovou jedničku v kategorii motorů pro menší regionální letadla, Pratt & Whitney.

„Thrush“. Když mluví ředidel české GE Aviation o budoucnosti, padá jméno amerického výrobce zemědělských letadel velmi často. Ruku v ruce s tím jdou očekávání Jima Stokera ohledně růstu významu amerického trhu, kde by měla firma v příštích letech dosáhnout dvouciferného růstu.

Velké naděje vkládá GE Aviation také do Číny a celé jihovýchodní Asie. Silnější verze motoru z Letňan, označované jako H85, bude pohánět nový čínský letoun Caiga Primus 150. Thrush má navíc šanci získat velkou zakázku pro čínský státní zemědělský gigant Beidahuang Group, ze které by profitovala Ge Aviation. Malé motory by se mohly prosadit i v letounech, které zajišťují dopravu mezi tichomořskými ostrovy.

OBRAZEM: Letňanská továrna GE Aviation

Hlavním zákazníkem české GE Aviation přitom dosud byla kunovická společnost Aircarft Industries, jejíž letadla L410 se díky své odolnosti a schopnosti přistávat i na malých letištích s nezpevněným povrchem uplatňují hlavně na ruském trhu. Do Ruska a dalších zemí bývalého Východního bloku nyní míří 44 procent produkce GE Aviation a firma předpokládá, že tyto trhy si svůj význam udrží. A to i díky tomu, že vyvíjený ruský letoun Technoavia Rysačok budou pohánět právě motory H80.

Jinonické dědictví

GE Aviation před pěti lety získala jinonický letecký závod Walter a s ním i motor M601. Ten se má stát branou společnosti na trh pohonných jednotek pro menší letadla, na kterém dosud neměla zastoupení.

„Získali jsme velmi odolný motor, který je navíc skutečně elegantně navržený,“ pochvaluje si Stoker. „Trocha naší technologie navíc nám umožnila dosáhnout skutečně velkého pokroku,“ popisuje vznik modernizované řady motorů, která se nyní nazývá H80. Loni na podzim získal Thrush 510G certifikaci FAA, tedy posvěcení amerických úřadů. Americká firma přitom dosud používal výhradně motory Pratt & Whitney. Nový motor se ještě letos objeví i v nové verzi kunovické L410.

Moderna v historických kulisách

Letňanská továrna letos plánuje vyrobit 80 nových motorů a provede generální opravu dalších 120 starších pohonných jednotek Walter. V roce 2011 přitom závod opustilo jen 27 nových motorů. Po světě je nyní v provozu okolo 650 motorů M601 a H80, GE Aviation chce toto číslo za příštích deset let zvednout na 2400.

Cíli se postupně přizpůsobuje i továrna, sídlící v chátrajícím průmyslovém areálu nedaleko kbelského vojenského letiště. Mezi umaštěnými soustruhy, z nichž některé pamatují polovinu minulého století, se tak postupně objevují moderní přístroje, na první pohled rozpoznatelné podle plochých displejů a nápadné čistoty.

OBRAZEM: Letoun Thrush 510G

Šéf letňanské továrny potvrzuje, že pozvolná modernizace továrny postupuje podle hesla „když to funguje, není to třeba měnit“. Vedle počítačem řízených obráběcích strojů se tak na vzniku motorů H80 podílejí i ruční ohýbačky trubek s několikrát svařovanou rukojetí.

Novou linku mohou nyní opouštět až dva motory týdne, roční maximum tak leží okolo 120 nových pohonných jednotek. V případě velké poptávky může firma produkci jednoduše zvýšit, nyní totiž v továrně pracuje jen jedna směna.

Jako další čeští výrobci se ale i GE Aviation potýká s nedostatkem kvalifikovaných zaměstnanců. „Proto u nás pracuje i několik Poláků. Mají výhodu v tom, že se s Čechy snadno dorozumí,“ dodává Stoker. Letňanská továrna nyní zaměstnává 410 lidí.

Milan Šlapák: Český letecký průmysl musí jít do světa