Levnější baterie do elektromobilů mají porazit Teslu. Volkswagen staví svou první gigafactory

Takhle to vypadá ve vznikající gigafactory Volkswagenu v Salzgitteru.

Takhle to vypadá ve vznikající gigafactory Volkswagenu v Salzgitteru. Zdroj: Jiří Liebreich

Takhle má vypadat gigafactory VW.
Takhle to vypadá ve vznikající gigafactory Volkswagenu v Salzgitteru.
Takhle to vypadá ve vznikající gigafactory Volkswagenu v Salzgitteru.
Takhle to vypadá ve vznikající gigafactory Volkswagenu v Salzgitteru.
Olaf Scholz, německý kancléř.
14
Fotogalerie

Mise SalzGiga. Tak nazývá koncern Volkswagen plán, jak přejít z výroby konvenčních vozů k elektromobilům, a ještě o polovinu snížit vysokou cenu jejich pohonu – baterií. Klíčem má být první vlastní továrna koncernu na bateriové články v Salzgitteru. Takzvaná „gigafactory“ má od roku 2025 produkovat unifikovaný bateriový článek pro většinu elektromobilů vyráběných koncernovými automobilkami včetně české Škody Auto.

V současné době je koncern takřka plně závislý na asijských dodavatelích bateriových článků – například na čínské CATL či na jihokorejské LG. Ziskovost či ztrátovost elektrifikovaných modelů, které produkují koncernové automobilky, se tak liší v závislosti na cenách jednotlivých článků.

To se má změnit s tím, jak začne Volkswagen produkovat vlastní bateriové články. Jimi naplněné baterie mají pohánět 80 procent elektromobilů, které koncernové automobilky uvedou na trh. Ziskovost či ztrátovost se tak nebude lišit dle jednotlivých modelů koncernových automobilek, ale podle objemu prodejů všech elektromobilů koncernu. Volkswagen si od inovací slibuje snížení nákladů na výrobu baterie až o polovinu. Právě baterie dnes může tvořit i polovinu ceny elektromobilu.

Unifikované bateriové články bude Volkswagen vyrábět v celkem šesti továrnách. Pro tři z nich už určil lokalitu. Kromě Salzgitteru investuje také ve švédském Skellefteå a ve Valencii. Pro další tři továrny lokalitu hledá. Ve hře je i Česká republika a pozemky v Líních u Plzně. Stejně tak ale koncern vyhodnocuje výhodnost možných investic v Polsku, Maďarsku či na Slovensku.

„Koncern Volkswagen momentálně hledá vhodnou lokalitu ve střední nebo východní Evropě pro stavbu jedné ze šesti plánovaných továren. Finální rozhodnutí lze očekávat v horizontu několika měsíců," říká tiskový mluvčí Škody Pavel Jína.

Dohromady má šestice evropských továren vyrábět baterie v souhrnné kapacitě 240 gigawatthodin ročně, a to nejpozději do roku 2030. Pokud by každá továrna ročně vyprodukovala energii o objemu 40 gigawatthodin, dodala by tak baterie asi pro půl milionu elektromobilů, uvedl koncern.

„Závisíme na dodávkách surovin z Asie. Jestli Německo a Evropa nechtějí být pozadu za Čínou a USA, musíme udělat mnohem víc pro vybudování technologií budoucnosti,“ prohlásil během slavnostního pokládání základního kamene nové továrny v Salzgitteru Herbert Diess, šéf koncernu.

Koncern s partnery investuje přes dvacet miliard eur (půl bilionu korun) do bateriového byznysu do roku 2030. Kromě větší soběstačnosti si od toho slibuje roční prodeje ve stejném rozsahu, tedy přes dvacet miliard eur v roce 2030. Napříč Evropou mají tyto investice vytvořit na dvacet tisíc nových pracovních míst.

Obsadit je kvalifikovanými experty, však nebude snadné. Velká sháňka je na trhu práce například po odbornících v oblasti elektrochemie či po softwarových inženýrech. Nejen s obsazením těchto pozic má potíže například berlínský závod americké Tesly. I konkurenci zaměstnavatelů o síle Volkswagenu a Tesly by případně čelilo i HR oddělení gigafactory v Česku.

Jaká jsou možná pozitiva a negativa gigafactory v Česku:

Video placeholde
Gigafactory Volkswagen v Česku: Jaká jsou možná pozitiva a negativa? • Videohub

Vůdčí představitelé koncernu na slavnostní prezentaci v Salzgitteru také připomněli, že se Volkswagen hodlá věnovat pokrytí celého životního cyklu baterií. Tedy těžbě surovin, výrobě bateriových článků a jejich kompletaci do finálních baterií, které jsou poté montovány do aut. Zdegradované „ojeté“ baterie chce koncern využít například v bateriových úložištích – například v dobíjecích stanicích. Jakmile se suroviny a materiály vyčerpají, zamíří k recyklaci. „Cíl koncernu je recyklovat baterie z 95 procent,“ zaznělo při prohlídce vznikající gigafactory v Salzgitteru. Zde je takový cíl dosažitelný, však není zdaleka jisté.

Budování bateriové „základny“ koncernu právě v Salzgitteru je do značné míry symbolické. Od roku 1970 tam totiž Volkswagen vyrobil přes 63 milionů benzinových motorů a navíc další součástky spalovacích motorů od klikových hřídelí po ojnice. Do roku 2025 se má tamní průmyslový areál kompletně přenastavit na produkci baterií.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!