Maloobchodní tržby stouply loni o pět procent, tahounem byl prodej aut

„V motoristickém segmentu se tržby reálně meziročně zvýšily o 11,6 procenta, v tom za prodej motorových vozidel o 12,1 procenta a za opravy o 9,6 procenta,“ uvedl Český statistický úřad (ČSÚ). V samotném maloobchodě vzrostly tržby reálně o 2,8 procenta. Kromě listopadu překročily loni v každém měsíci úroveň srovnatelného období v roce 2013.
Podle hlavního ekonoma UniCredit Bank Pavla Sobíška za růstem tržeb stáli spíš spotřebitelé než podniky či podnikatelé. Nejvyšší skok zaznamenal prodej zboží přes internet a prostřednictvím zásilkové služby, a to o 19,7 procenta.
„Ekonomický růst a s ním spojený pokles nezaměstnanosti, mírný růst reálných výdělků a především lepší nálada spotřebitelů stojí za velmi slibnými výsledky maloobchodu i v závěru roku 2014. Zapomenout nemůžeme ani na velmi nízkou inflaci a především zlevnění cen energií, díky kterému domácnosti za loni ušetřené peníze mohly nakoupit něco jiného,“ uvedl analytik ČSOB Petr Dufek.
Ve specializovaných prodejnách se lépe prodávaly výrobky pro domácnost a sport, rekreace, kultura, oděvy a obuv. K výraznému nárůstu došlo v segmentu počítačových a komunikačních zařízení, kde tržby poskočily o 19,2 procenta.
„Loňský prosinec potvrdil svou pozici nejsilnějšího prodejního měsíce v roce. Vlna zájmu o elektroniku a elektrospotřebiče se vzhledem k vánoční sezóně projevila v nárůstu prodejů trojnásobně oproti zbytku roku. V meziročním srovnání jsme pak zaznamenali nárůst o dvacet procent,“ uvedl ředitel prodeje sítě Expert Elektro Robin Weintritt.
Blízké zvyšování cen
Weintritt konstatoval, že postupné zvýšení maloobchodních cen u téměř celého sortimentu elektroniky v důsledku oslabování koruny je v blízké době nevyhnutelnou realitou.
Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 4,3 procenta, za pohonné hmoty o 1,7 procenta a za potraviny o 1,3 procenta. Naopak méně se prodávalo farmaceutické a zdravotnické zboží, tržby za něj klesly o 2,6 procenta.
V prosinci sice proti listopadu tržby klesly o 0,4 procenta, meziročně se ale po očištění o kalendářní vlivy zvýšily o 4,2 procenta. Podobně jako v celoroční bilanci se na růstu podílel hlavně motoristický segment, rostl ale i samotný maloobchod.
Čísla se udrží
„I letošní roku bude obchod ve znamení růstu tržeb obchodníků a stejně tak i spotřeby domácností. Ta se navíc stane hlavním motorem domácí poptávky, která si už více než rok drží solidní tempo. Vděčíme za něj i zanedbatelné inflaci. Letos můžeme navíc ušetřit za pohonné hmoty, jejichž ceny propadly pod hranici 30 korun za litr, což pro rodinné rozpočty může jen letos znamenat úsporu přes deset miliard korun,“ poznamenal Dufek.
Příznivá situace pro maloobchod se podle Sobíška nepochybně udrží i v prvních měsících letošního roku, jak je patrné ze sedmiletého rekordu ve spotřebitelské důvěře.