Miliardy za letouny L-39NG utratí Maďarsko či Ghana. Nakupovat chce letos i LOM Praha

Slovenští armádní piloti testují na letišti Sliač letoun Aero L-39 NG

Slovenští armádní piloti testují na letišti Sliač letoun Aero L-39 NG Zdroj: Aero Vodochody

Testy letounu Aero L-39 NG slovenskými armádními piloty na letišti Sliač
maďarsští instruktoři před L-39NG
Letoun Aero L-39NG
Letoun Aero L-39NG
Aero L-39NG
6
Fotogalerie

Expanzi ve střední Evropě chystá Aero Vodochody a firma Omnipol s novými proudovými letouny L-39NG. Letos chtějí uzavřít kontrakty s Maďarskem, Slovenskem a se státním podnikem LOM Praha, který patří ministerstvu obrany. Pokročila také jednání s Ghanou.

Noví zákazníci by si v ideálním případě mohli objednat až 34 cvičných a lehkých bojových strojů. Jejich cena se podle dostupných údajů pohybuje mezi 13 a 15 miliardami korun. Další tucet letounů za více než pět miliard už vodochodská továrna vyrábí pro Vietnam, vývoz loni pojistila státní pojišťovací společnost EGAP.

„Letoun nové generace L-39NG má mimořádnou unikátnost – lze jej technologicky přizpůsobit požadavkům jak západního, tak východního trhu,“ řekl šéf představenstva Omnipolu Jozef Piga k jedné z hlavních konkurenčních výhod. Piga poukázal na bitevník L-159 vyvinutý v devadesátých letech, který byl konstruován především pro západní zákazníky. Ti o něj však s výjimkou americké společnosti Draken International neměli zájem.

L-39NG navazuje na velmi úspěšné letouny Albatros, kterých v minulosti vzlétlo z Vodochod 2900. To je důvod, proč má o novou generaci zájem LOM Praha, který v Pardubicích provozuje Centrum leteckého výcviku pro piloty a pozemní personál z Česka i ze zahraničí. Kvůli finančním problémům podniku se o náhradě za dosluhující cvičné L-39C Albatros jedná už několik let.

„Smlouvu na pořízení čtyř nových letounů L-39NG bychom mohli uzavřít v letošním roce. Obsahovat bude i možnost opce na nákup dalších čtyř strojů,“ uvedl ředitel LOM Jiří Protiva.

Zakázkou se v roce 2019 zabývala vláda, dokončit se ji však nepodařilo. Protiva dodal, že po loňské změně vlastníka Aera, které spolu s Omnipolem ovládá maďarský finančník Kristóf Szalay-Bobrovniczky, se komunikace zlepšila a zintezivnila.

Pardubické centrum nové L-39NG urgentně potřebuje. Vzhledem k velké poptávce po výcviku na proudových strojích nechce LOM kvůli omezení flotily přijít o klienty. „Věřím, že nová letadla by centrum mohlo dostat v letech 2024 až 2026. Už jsme jednali s bankovními institucemi o zajištění úvěru,“ podotkl Protiva.

Velké šance má Aero rovněž v Maďarsku, jehož armádní piloti si L-39NG před rokem vyzkoušeli. Vlastníci vodochodské továrny jsou přesvědčeni, že obchod by mohl být uzavřen v řádu měsíců. K počtu strojů ani finančnímu objemu se však do podpisu smlouvy nechtějí vyjadřovat.

„Naši potenciální zákazníci obvykle v první várce požadují osm až dvanáct letounů,“ řekl před časem deníku E15 prezident Omnipolu Jiří Podpěra.

Slibně se rýsuje i vývoz do Ghany. Tamní parlament schválil nákup šesti letounů L-39NG pro potřeby ghanských vzdušných sil. „Tváří v tvář vzrůstajícímu terorismu a pirátství v Guinejském zálivu je důležité, abychom přezbrojili letectvo moderními stroji, aby se zlepšily jeho útočné schopnosti,“ uvedl člen výboru pro obranu a vnitro Alexander Afenyo-Markin. Tento představitel ghanské vládnoucí strany NPP vedl paralamentní delegaci, která loni v září navštívila Česko

Akvizice zahrnuje podpůrné produkty pro provoz letounů, náhradní díly a výcvik pilotů i pozemního personálu. Hodnota kontraktu má dosáhnout 111 milionů eur, téměř 2,8 miliardy korun. Ghanské letectvo přesvědčily dosavadní zkušenosti s českými letouny z Aera, přesněji s dvanácti stroji L-29 Delfín a třemi L-39 Albatros.

Zákazníci a zájemci o L-39NG (počet kusů)

Vietnam                     12, smlouva je podepsaná, vývoz pojistil EGAP
Maďarsko                   8 až 12, množství není nepotvrzeno
Slovensko                  8, Aero Vodochody nabídlo strategickou spolupráci
Ghana                         6, kontrakt schválil ghanský parlament
LOM Praha                 4, smlouva má mít opci na další čtyři stroje

Pramen rešerše E15

V čem se L-39NG liší od L-39 Albatros

Nová generace cvičných a lehkých bojových letounů L-39NG má oproti původním strojům Albatros upravený trup, nová křídla s integrální palivovou nádrží, moderní přístrojové vybavení a novou pohonnou jednotku, a to americký motor Williams FJ44-4M. Letoun může nést výzbroj včetně raket a bomb na pěti závěsnících, z čehož jsou čtyři pod křídly a jeden pod trupem.