Letecký průmysl se vrací k růstu poptávky. Brzdí jej však výrobní problémy

Boeing 777X se potýká s dalším zpožděním vývoje.

Boeing 777X se potýká s dalším zpožděním vývoje. Zdroj: ČTK / AP / Elaine Thompson

Výrobní linka Airbusu A320 - výrobce oznámil dodavatelů, aby očekávali zvýšení tempa produkce o 18 procent.
Boeing letos pravděpodobně definitivně zakončí ságu uzemnění letadel 737 MAX.
Boeing musel přerušit výrobu modelu 787 Dreamliner.
Poptávka po Airbusu A220 roste, výrobu zvyšují i dodavatelé včetně českého Aera Vodochody.
Silně narušený lak na letounech Airbus A350 vysloužil výrobci žalobu ze strany Qatar Airways.
6
Fotogalerie

Výrobci dopravních letadel po dvou hubených letech vyhlížejí v roce 2022 mírný růst. Návrat k úrovni poptávky před pandemií na sebe ale nechá ještě nejméně další rok čekat. A oba dominantní západní výrobci Airbus a Boeing se potýkají s technickými nedostatky svých letadel, což jejich situaci dál komplikuje.

Klasické porovnání počtu získaných objednávek ukazuje, že vítězem roku 2021 je díky mohutnému finiši v posledních měsících Airbus s 906 zakázkami. Boeingu loni zákazníci podepsali kontrakty na 848 letadel, vyplývá z kalkulací agentury Bloomberg.

Oficiální čísla obou výrobců budou k dispozici až v průběhu ledna. Stále jsou to výrazně nižší čísla, než jaká obě společnosti vykazovaly před pandemií, respektive v případě Boeingu ještě před krizí spojenou s uzemněním letounů 737 MAX.

Airbus a Boeing spolu s menším konkurentem v oblasti dopravních letadel, brazilským Embraerem, loni dodaly zákazníkům kolem tisícovky letadel. Příští rok má být s 1450 vyrobenými stroji výrazně lepší, vyplývá z předpovědi ratingové agentury Fitch.

Stále je to ale výrazně méně než na vrcholu v roce 2018, kdy všechny tři firmy předaly odběratelům 1600 nových letadel. Tato hodnota bude překonána až v roce 2024. Airbus ve své nepříliš přesné předpovědi počítá s návratem poptávky na předkrizovou úroveň v letech 2023 až 2025, podobně hovoří i Boeing.

Vše závisí i na finanční situaci aerolinek vyčerpaných dvěma roky plnými zákazů provozu a propadů poptávky. „Překážkou jsou také narušené globální dodavatelské řetězce, což mohou ještě zhoršit další vlny pandemie,“ upozorňuje Fitch. Poptávku po nových strojích s nižší spotřebou paliva na druhé straně potáhne jak snaha dopravců ušetřit na provozu, tak stále silnější ohledy na ekologii. Pokud si to ovšem aerolinky budou moci v příštím roce dovolit.

Podle Petra Kováče, partnera poradenské společnosti EY, se výrobci musejí vyrovnat především s proměnami struktury poptávky. „Dochází k velkým strukturálním změnám ve flotilách aerolinek. Například mezikontinentální lety se neobnovují tak rychle jako lety na kratší tratě. Zároveň rychleji roste poptávka po charterových letech, zájem lidí o dovolené totiž nastoupil jako první,“ vysvětlil s tím, že obnovit pravidelné lety a vrátit na ně cestující se ukazuje jako mnohem náročnější.

Airbus plánuje zvyšovat výrobu už od jara 2021. V květnu firma oznámila dodavatelům, že se mají připravit na zvýšení produkce modelové řady letounů A320neo o 18 procent v průběhu roku 2022, napsala tehdy světová média.

Pozitivní zprávy přicházejí také od českých dodavatelů. Aero Vodochody u svého hlavního civilního výrobního programu, náběžných hran křídel pro letouny Airbus A220, eviduje nárůst poptávky o polovinu oproti uplynulým předchozím dvěma letům.

„V porovnání s plánem před pandemií je to ale stále za původním očekáváním,“ uvedl mluvčí společnosti Tobiáš Tvrdík. Růst poptávky po dopravních letounech v závěru roku 2021 podle něj naznačuje, že výroba v příštích letech poroste, brzký návrat na předpandemická čísla ale stále mohou ohrozit nové varianty koronaviru. Plány na zvyšování výroby mohou také narazit na globální nedostatek surovin.

Boeingu se nejspíš v roce 2022 podaří definitivně uzavřít téma odstávky letounů 737 MAX. Výrobce by měl na začátku roku zprovoznit poslední ze 450 letadel, která vyrobil během nuceného uzemnění stojů tohoto typu a která musela před předáním zákazníkům projít dodatečnými úpravami.

Čínské úřady také pravděpodobně v nejbližší době povolí strojům 737 MAX návrat do provozu – s ročním zpožděním oproti většině světových trhů. Boeingu se tak konečně znovu otevře trh, který pro 737 MAX znamenal zhruba pětinu veškerého odbytu.

Čínský trh ovšem pro Boeing i jeho hlavního konkurenta už nemusí být tak významný jako dříve. Poptávka tamních aerolinek silně oslabila už před pandemií. Podle zahraničních analytiků bude také záviset na dalším vývoji vztahů mezi Pekingem a Západem. Čínská flotila je relativně mladá, takže ani drahé palivo nebude vytvářet takový tlak na nahrazení starších, žíznivějších letadel efektivnějšími stroji,“ napsal na svém blogu Richard Aboulafia, výkonný ředitel poradenské firmy AeroDynamic Advisory.

Boeing se navíc potýká s vážnými potížemi při výrobě svého nejžádanějšího dálkového letounu 787 Dreamliner. Firma loni zastavila produkci kvůli řadě defektů, dodavatelé Boeingu nyní podle informací deníku Puget Sound Business Journal předpokládají, že výroba bude obnovena až v dubnu.

A aby toho nebylo málo, vývoj dálkového letounu 777X, největšího, který bude Boeing do budoucna nabízet, nabírá další zpoždění. Zatímco původně se měli první zákazníci dočkat v roce 2019, nyní výrobce slibuje zahájení dodávek na konci roku 2023.

S problémy ve výrobě se poměrně čerstvě potýká také Airbus. Místní letecký úřad nařídil aerolinkám Qatar Airways odstavit dvacítku dálkových Airbusů A350 kvůli rozsáhlým prasklinám v laku. Později aerolinky kritizovaly Airbus, že nepracuje na nápravě dostatečně rychle a v závěru roku vše vyvrcholilo žalobou na výrobce.