Motoristická Itálie se rozpadá. Firmy vyčítají vládě mizivou pomoc

Fiat

Fiat Zdroj: Profimedia

Fiat se v současné době omezil prakticky jen na model 500. Koncernové značky Alfa Romeo a Lancia nový vůz nenabídly už hodně dlouhou dobu. A smutno není jen v Turíně. Italský průmysl spojený s motorismem postupně ovládají zahraniční investoři.

Čínská národní chemická korporace ChemChina se dohodla na převzetí italské společnosti Pirelli. Ta je pátým největším výrobcem pneumatik na světě a dodavatelem obutí pro monoposty formule 1. Dohoda oceňuje prodávaný podnik na 7,1 miliardy eur (195 miliard korun).

Další firma z Apeninského poloostrova Pininfarina-proslulá úpravami karoserií vozů Ferrari a vozů jiných značek-bude patřit indickému výrobci Mahindra & Mahindra. Tržní hodnota designérské firmy je nyní 121 milionů eur (3,3 miliardy korun). Tolik zprávy posledních dnů. Nabízí se otázka, co z moristického průmyslu Italům zůstane, vždyť jejich pýcha, Němcům. V jejich rukou je i producent supersportů Lamborghini a návrhářské studio Italdesign Giugiaro.

Gigant Fiat sice převzal automobilku Chrysler a vytvořil novou společnost Fiat Chrysler Automobiles. Jenže americký výrobce nyní paradoxně svého italského druha zachraňuje. Značky Alfa Romeo a Lancia patřící koncernu totiž nemají co prodávat, nový vůz nenabídly už hodně dlouho. A současná nabídka Fiatu je omezená v podstatě jen na model 500.

A navíc, aby toho nebylo málo, co pravověrným fanouškům značky asi zhořkne úplně nejvíce - v nejbližších dnech se uskuteční výroční zasedání FCA v Amsterdamu. Přitom předcházejících 114 zasedání Fiatu proběhlo v jeho rodném městě Turíně.

Za krizi může vláda

O viníkovi dnešní krize mají horkokrevní Italové jasno. Je jím vláda. Automobilový průmysl nepodporuje tak jako třeba vláda německá. Ta, když Evropská komise chystá nějaká regulační opatření, začne okamžitě protestovat, že to je nepřípustné. Ochraňuje tak své domácí výrobce. Britská vláda zase rozjela akční plán na podporu výrobců dílů. Francouzská pak do domácích automobilek investuje a vlastní čtrnáctiprocentní balík akcií PSA/Peugeot Citroën. Nejčastěji však Italové zmiňují vládu americkou, která pomohla automobilce General Motors.

Italská vláda se o něco podobného pokusila jen v roce 2009 zavedením šrotovného ve výši 1500 eur (41 tisíc korun). Díky tomu se propad odbytu nových aut zastavil a v zemi se prodalo 2,1 milionu vozů. Od té doby je ale jen hůře. Zatímco v době předkrizové se prodávalo v Itálii 2,5 milionu aut (2007), tak loni to bylo již jen 1,36 milionu aut, podle ACEA. Itálie se tak v roce 2014 nedostala ani do první desítky zemí. Přitom na počátku století byla čtvrtým největším trhem s osobními auty, za USA, Japonskem a Německem.

Fiat: Byznys je na prvním místě

FiatFiat | Profimedia

Tato slova opakuje dokola šéf nově vzniklé aliance Fiat Chrysler Automobiles Sergio Marchionne. Ale Fiat se dnes opírá v podstatě jen o model 500 (ve verzi mini, pak je tu „přerostlý“ pětidveřový hatchback 500L a „terénní“ 500X), malou Pandu a Punto. Jenže i jejich prodeje v Evropě, na tradičních trzích, rostou jen nepatrně nebo stagnují. Kdysi milionový Fiat prodal v Evropě loni podle ACEA jen 586 tisíc aut.

I Audi, BMW a Mercedes-Benz prodaly více. Škoda byla pozadu jen o čtyři tisíce aut A Marchionnemu nevyšla ani sázka na Ameriku. Ani zde se „pětistovky“ nijak neprosadily. Fiat tady propadl celkově v březnu o 5,2 procenta. Korunu všemu pak Marchionne nasadil na ženevském autosalonu, když řekl, že Fiat už nikdy nebude velkým hráčem na masovém trhu. Strategie FCA je podle něho jiná−sázka na zisk, tedy na malá dražší auta se slušnou marží.

Pininfarina čeká na osvobození

PininfarinaPininfarina | Profimedia

Za posledních jedenáct let byla designérská firma Pininfarina pouze rok v plusu, jinak strádala. Loni zaznamenala čistou ztrátu v přepočtu 35,6 milionu korun. Nabídka indické společnosti Mahindra & Mahindra, která patří mezi její důležité zákazníky a chtěla by italskou firmu koupit, tak pro ni znamená vysvobození. Nicméně podle agentury Bloomberg jednání trvají již několik týdnů a nic není hotové. Mahindra & Mahindra se orientuje na nákupy společností ve finanční tísni.

V roce 2010 zakoupila jihokorejskou automobilku SsangYong Motor a loni získala hlavní podíl v prodělečném byznysu se skútry francouzské PSA/Peugeot Citroën. Za italskou stranu se jednání účastní společnost Pincar. Ta patří rodině Pininfarinů a je držitelem sedmdesáti pěti procent akcií. Pininfarina byla založena v roce 1930 a navrhla karoserie pro takové skvosty jako Ferrari 250 GT a Alfa Romeo Giulietta Spider z padesátých let. Na snímku je zakladatel Sergio Pininfarina.

Lambo ujelo od krachu k Volkswagenu

LamborginiLamborgini | Profimedia

Lamborghini se stalo součástí koncernu Volkswagen v roce 1998, a to ho zachránilo. V sedmdesátých letech se totiž výrobce supersportů potácel na hraně zániku, v roce 1978 dokonce zbankrotoval. Pak přecházel z jedněch rukou do druhých, až zakotvil u VW. Od té doby se situace zlepšuje. Loni firma ustanovila nový prodejní rekord, když prodala 2530 aut, což bylo v meziročním srovnání o pětinu víc. Přitom produkce neroste překotně. Na typ Aventador (na snímku) se čeká sedm měsíců a dvě třetiny loňských objednávek modelu Huracans ještě nebyly vyřízeny.

Proč tomu tak je, vysvětlil na ženevském autosalonu Stephan Winkelmann, šéf Lamborghini. „Nejdůležitější v našem segmentu je vždy to, aby nabídka byla nižší než poptávka. Touha po značce musí být stále vysoká.“ V současnosti má Lamborghini 130 prodejců ve 48 zemích světa. I to je zásluha spolupráce s Volkswagenem.

Číňané ulovili Pirelli

PirelliPirelli | reuters

Dohoda prospěje oběma. ChemChina získá technologie pro výrobu prvotřídních pneumatik, které může prodávat s většími maržemi, a Italský pneumatikářský gigant si zajistí lepší přístup na čínský trh. V současné době prodává koncern Pirelli svoje pneumatiky ve 160 zemích světa, vyrábí je v devatenácti závodech a zaměstnává téměř čtyřicet tisíc lidí.

Ducati se řítí na plný plyn

DucatiDucati | Profimedia

Přední světový výrobce motocyklů Ducati se stal dvanáctou značkou Volkswagenu v roce 2012. Tehdy málokdo chápal, proč ho německý koncern zakoupil za téměř 24 miliard korun. Analytici tvrdili, že to byl jen rozmar tehdejšího šéfa
koncernu Ferdinanda Piëcha, který zbožňoval vše italské. O dva roky později však dostali pádnou odpověď, když automobilka Volkswagen představila studii lehkého sportovního vozu XL1 s dvouválcem Ducati o objemu 1,2 litru.

VW si pro pohon tohoto vozu vybral nejvýkonnější dvouválec na světě z modelu Ducati Superleggera disponující 200 koňskými silami. A o něco podobného se později pokusil konkurenční německý koncern Daimler s další slavnou italskou značkou MV Augusta. Motocyklové technologie uspěly, když začala platit přísnější unijní pravidla stanovená pro emise. Ta tlačí výrobce aut k používání menších a lehčích motorů. Loni Ducati prodal rekordních 45 tisíc silničních motocyklů.