Kolo, secondhandy a vegetariánství. To je cesta k uhlíkové neutralitě | E15.cz
KoronaHelpdesk E15

Jak vydělat v těžkých časech

Více k tématu

Na kole, oblečen ze secondhandu a bez masa. Taková je prý cesta k uhlíkové neutralitě

nos

Scénář Evropy bez uhlíkových emisí předpokládá podle studie poradenské společnost McKinsey i změnu poptávky a životního stylu obyvatel. Dotkla by se cestování, nákupů, vytápění i stravovacích zvyků.

Analýza McKinsey zaměřená na podobu ekologicky udržitelného vývoje s důrazem na klesající uhlíkovou stopu dělí obyvatelstvo podle přístupu k životnímu prostředí na tři skupiny: na ekologicky proaktivní, středně aktivní a lhostejné. Rozsáhlá studie – určená pro Polsko, které chce být do ruku 2050 uhlíkově neutrální – naznačuje cesty, ke kterým by lidé měli v rámci ekologicky udržitelného rozvoje směřovat.

Ekologicky aktivní člověk vykazuje ročně osm tun CO2. Žije v tříčlenné domácnosti ve výborně izolovaném bytě o rozloze 60 metrů čtverečních, který vytápí maximálně na 19 stupňů. Po městě jezdí výhradně na bicyklu či ve veřejné dopravě. Maso jí maximálně jednou týdně. Většinu věcí v domácnosti má recyklovaných a oblečení nakupuje převážně ze secondhandu.

Jak dává pandemie naději životnímu prostředí

Ti, kteří na životní prostředí nehledí za sebou zanechávají roční uhlíkovou stopu ve velikosti 57,2 tuny CO2. Žijí v domech nad sto metrů čtverečních plochy se špatnou izolací, v nichž udržují stálou teplou na 25 stupních. V létě používají klimatizaci, po městě se přepravují ve velkém naftovém automobilu SUV, jímž ujedou 200 kilometrů za týden.

Polsko – které je mimo jiné s přehledem největším těžitelem hnědého uhlí v EU – je na cestě k dekarbonizaci v rámci Pařížské dohody. Ta státy zavazuje k udržení růstu globálního oteplování pod dvěma stupni celsia oproti době před nástupem průmyslové revoluce. Evropské ekonomiky se mají v rámci dohody stát „čistými“ do roku 2050. 

„Polsko bude muset v příštím desetiletí ztrojnásobit výdaje spojené s dekarbonizací, která navíc musí od roku 2030 dále zrychlovat do roku 2050. Pro dalších třicet let se jedná se o roční investice 10 až 13 miliard eur,“ uvádí analýza McKinsey. 

Francie bude dotovat opravy kol. Bojí se kolapsu po karanténě
Havlíček odmítá nový plán EU na snižováni emisí. Nejdřív je potřeba nastartovat ekonomiku, tvrdí

Autor: nos
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!