Na kole, oblečen ze secondhandu a bez masa. Taková je prý cesta k uhlíkové neutralitě

Cesta k uhlíkové neutralitě států podle studie McKinsey vede i přes používání kol, nikoli aut.

Cesta k uhlíkové neutralitě států podle studie McKinsey vede i přes používání kol, nikoli aut. Zdroj: (CC BY-SA 2.0), Lee Bailey, Flickr.com

...
...
Cesta k uhlíkové neutralitě států podle studie McKinsey vede i přes nakupování oblečení v second handech.
4
Fotogalerie

Scénář Evropy bez uhlíkových emisí předpokládá podle studie poradenské společnost McKinsey i změnu poptávky a životního stylu obyvatel. Dotkla by se cestování, nákupů, vytápění i stravovacích zvyků.

Analýza McKinsey zaměřená na podobu ekologicky udržitelného vývoje s důrazem na klesající uhlíkovou stopu dělí obyvatelstvo podle přístupu k životnímu prostředí na tři skupiny: na ekologicky proaktivní, středně aktivní a lhostejné. Rozsáhlá studie – určená pro Polsko, které chce být do ruku 2050 uhlíkově neutrální – naznačuje cesty, ke kterým by lidé měli v rámci ekologicky udržitelného rozvoje směřovat.

Ekologicky aktivní člověk vykazuje ročně osm tun CO2. Žije v tříčlenné domácnosti ve výborně izolovaném bytě o rozloze 60 metrů čtverečních, který vytápí maximálně na 19 stupňů. Po městě jezdí výhradně na bicyklu či ve veřejné dopravě. Maso jí maximálně jednou týdně. Většinu věcí v domácnosti má recyklovaných a oblečení nakupuje převážně ze secondhandu.

Ti, kteří na životní prostředí nehledí za sebou zanechávají roční uhlíkovou stopu ve velikosti 57,2 tuny CO2. Žijí v domech nad sto metrů čtverečních plochy se špatnou izolací, v nichž udržují stálou teplou na 25 stupních. V létě používají klimatizaci, po městě se přepravují ve velkém naftovém automobilu SUV, jímž ujedou 200 kilometrů za týden.

Polsko – které je mimo jiné s přehledem největším těžitelem hnědého uhlí v EU – je na cestě k dekarbonizaci v rámci Pařížské dohody. Ta státy zavazuje k udržení růstu globálního oteplování pod dvěma stupni celsia oproti době před nástupem průmyslové revoluce. Evropské ekonomiky se mají v rámci dohody stát „čistými“ do roku 2050. 

„Polsko bude muset v příštím desetiletí ztrojnásobit výdaje spojené s dekarbonizací, která navíc musí od roku 2030 dále zrychlovat do roku 2050. Pro dalších třicet let se jedná se o roční investice 10 až 13 miliard eur,“ uvádí analýza McKinsey.