Německo chce kvůli klimatickým cílům podporovat elektromobily

elektromobil

elektromobil Zdroj: Jan Stuchlik

Německo musí více podporovat rozvoj elektromobilů, pokud chce splnit cíle pro omezení emisí oxidu uhličitého (CO2), k nimž se zavázalo tento měsíc na konferenci v Paříži. V rozhovoru pro nejnovější vydání týdeníku Der Spiegel to řekla ministryně životního prostředí Barbara Hendricksová. Vyzvala také ke zpřísnění emisních norem pro spalovací motory.

Podle Hendricksové by Německo mělo do roku 2050 snížit své emise CO2 o 95 procent proti úrovni roku 1990. „Elektřina z obnovitelných zdrojů brzy bude tvořit páteř naší energetiky. Budeme se ale muset zasadit i o větší nasazení elektřiny v oblastech, kde se dosud využívají hlavně ropa a plyn, například v dopravě,“ uvedla ministryně.

Vyzvala ke stanovení přísnějších emisních limitů pro spalovací motory. „Současné hodnoty platí do roku 2020. A v dalším desetiletí bude samozřejmě horní hranice pro emise CO2 nižší,“ řekla.

Musíme elektromobilitu více podporovat

Podle Hendricksové však stát musí usilovat o postupný odklon řidičů od klasických motorů a o větší rozšíření vozů s elektrickým pohonem. „Musíme elektromobilitu více podporovat, zavést nákupní pobídky pro tato auta,“ řekla. „Na jedné straně potřebujeme daňové zvýhodnění pro auta používaná ve firmách. A potřebujeme i nákupní prémie pro fyzické osoby,“ doplnila.

Na stanovení přesné výše nákupní prémie nebo daňového zvýhodnění se podle Hendricksové musí dohodnout ministerstva financí a dopravy. Sama navrhuje, aby lidé, kteří si elektromobil koupí, dostali od státu zpět zhruba 5000 eur (135 tisíc korun).

Po německých silnicích v současnosti jezdí desítky tisíc aut s čistě elektrickým a kolem 100 tisíc vozů s hybridním pohonem. Podle odborníků už je prakticky vyloučeno, aby se podařilo naplnit vládní plán, podle něhož má být do roku 2020 v zemi provozováno milion elektromobilů.

Drahá auta

Od nákupu elektrických vozidel Němce odrazuje především vysoká pořizovací cena aut. Například model Volkswagen Up! s čistě elektrickým motorem stojí 27 tisíc eur (730 tisíc korun), zatímco v benzinové verzi je jeho cena třetinová.

Řidičům vadí i malá dojezdová vzdálenost elektrických aut, baterie vydrží v průměru na 150 kilometrů jízdy. V zemi navíc není dostatečně hustá síť dobíjecích stanic, problematická je situace zejména mimo velká města. V Německu se v současnosti nachází jenom stovka rychlonabíjecích míst pro elektrické vozy, kde je možné nabít baterie do jedné hodiny. Dalších zhruba 4800 nabíjecích stanic v zemi umožňuje výrazně pomalejší nabití baterií.