Německo chce kvůli klimatickým cílům podporovat elektromobily
Podle Hendricksové by Německo mělo do roku 2050 snížit své emise CO2 o 95 procent proti úrovni roku 1990. „Elektřina z obnovitelných zdrojů brzy bude tvořit páteř naší energetiky. Budeme se ale muset zasadit i o větší nasazení elektřiny v oblastech, kde se dosud využívají hlavně ropa a plyn, například v dopravě,“ uvedla ministryně.
Vyzvala ke stanovení přísnějších emisních limitů pro spalovací motory. „Současné hodnoty platí do roku 2020. A v dalším desetiletí bude samozřejmě horní hranice pro emise CO2 nižší,“ řekla.
Musíme elektromobilitu více podporovat
Podle Hendricksové však stát musí usilovat o postupný odklon řidičů od klasických motorů a o větší rozšíření vozů s elektrickým pohonem. „Musíme elektromobilitu více podporovat, zavést nákupní pobídky pro tato auta,“ řekla. „Na jedné straně potřebujeme daňové zvýhodnění pro auta používaná ve firmách. A potřebujeme i nákupní prémie pro fyzické osoby,“ doplnila.
Na stanovení přesné výše nákupní prémie nebo daňového zvýhodnění se podle Hendricksové musí dohodnout ministerstva financí a dopravy. Sama navrhuje, aby lidé, kteří si elektromobil koupí, dostali od státu zpět zhruba 5000 eur (135 tisíc korun).
Po německých silnicích v současnosti jezdí desítky tisíc aut s čistě elektrickým a kolem 100 tisíc vozů s hybridním pohonem. Podle odborníků už je prakticky vyloučeno, aby se podařilo naplnit vládní plán, podle něhož má být do roku 2020 v zemi provozováno milion elektromobilů.
Drahá auta
Od nákupu elektrických vozidel Němce odrazuje především vysoká pořizovací cena aut. Například model Volkswagen Up! s čistě elektrickým motorem stojí 27 tisíc eur (730 tisíc korun), zatímco v benzinové verzi je jeho cena třetinová.
Řidičům vadí i malá dojezdová vzdálenost elektrických aut, baterie vydrží v průměru na 150 kilometrů jízdy. V zemi navíc není dostatečně hustá síť dobíjecích stanic, problematická je situace zejména mimo velká města. V Německu se v současnosti nachází jenom stovka rychlonabíjecích míst pro elektrické vozy, kde je možné nabít baterie do jedné hodiny. Dalších zhruba 4800 nabíjecích stanic v zemi umožňuje výrazně pomalejší nabití baterií.