Německo dohodlo dotace na elektromobily, náklady si rozdělí stát a výrobci

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: M. Movchin via Wikimedia COmmons (CC BY-SA 3.0)

Německo bude dotovat nákup aut s elektrickým pohonem. Při nákupu nového čistě elektrického vozu dá řidiči prémii čtyři tisíce eur (108 tisíc korun), při nákupu hybridního auta tři tisíce eur (81 tisíc korun). O náklady na nákupní prémie se podělí stát a automobilky.

Dohodli se na tom členové vlády se zástupci automobilového průmyslu, informoval dnes ministr financí Wolfgang Schäuble. První prémie se začnou vyplácet už v květnu, uvedl Schäuble. „Pokud ji chcete, kupujte rychle,“ řekl ministr s tím, že vyplácet se příspěvek bude jen do roku 2019. Vyhrazený rozpočet na prémie ve výši 1,2 miliardy eur (32,4 miliardy korun) se podle něj ale vyčerpá mnohem dříve.

Polovinu z částky na podporu elektromobility uhradí automobilky a druhou polovinu stát. Nárok na prémii budou mít ale pouze lidé, kteří si zakoupí vůz, jehož cena v základní výbavě nepřekročí 60 tisíc eur (1,6 milionu korun).

Podpory se tedy dočkají spíše menší elektromobily, jakými jsou například Volkswagen e-Golf či BMW i3, které stojí oba kolem 35 tisíc eur (946 tisíc korun). Nejlevnější model vozu s elektrickým pohonem Mitsubishi i-MiEV stojí 23 790 eur (643 tisíc korun), nejdražší Tesla Model S P90D 121 tisíc eur (3,3 miliony korun).

Podle ministra dopravy Alexandera Dobrindta by podpora měla stačit na nákup 400 tisíc vozů. Prémii podle Schäubleho ale dostanou jen zákazníci automobilek, které do fondu elektromobility přispějí. Zatím se k tomu zavázaly firmy Daimler, Volkswagen a BMW, uvedl ministr.

Stále prý chybějí nabíjecí stanice

Kabinet přijal nákupní prémie, aby motivoval více Němců k nákupu vozu na elektrický pohon. Vláda se tak chce přiblížit splnění svého cíle, že by v roce 2020 mělo jezdit po německých silnicích milion elektrických aut. V současnosti je k tomuto cíli daleko - čistě elektrických osobních vozů je registrováno 25 tisíc, hybridních osobních aut 130 tisíc.

Nákupní prémie mají mnoho kritiků mezi poslanci vládních stran. Poslanci se domnívají, že vhodnější opatření by bylo investovat víc peněz do rozšíření nabíjecích stanic. Těch je zatím nedostatek a jejich chybějící infrastruktura je jedním z důvodů, proč lidé elektrické vozy nechtějí. Vláda zatím na výstavbu nabíjecích stanic uvolnila 300 milionů eur (8,1 miliardy korun).

Kritika zaznívá i vůči samotnému principu nákupních prémií. Část poslanců upozorňuje na to, že elektrické auto si mohou dovolit jen bohatší lidé, protože jeho cena je výrazně vyšší než u dieselového nebo benzinového modelu. Peníze na prémie přitom půjdou i z daní chudších obyvatel.

Podle některých kritiků také nemusí rozvoj vozů s elektrickým pohonem přispět k omezení emisí oxidu uhličitého (CO2). které si od něj Německo slibuje. Studie Frauenhoferova institutu pro ministerstvo dopravy loni ukázala, že při výrobě elektromobilu vzniká o 60 procent víc emisí CO2 než při výrobě klasického auta a rozdíl se vyrovná až po ujetí 100 tisíc kilometrů.