Německo v souvislostech: Autoprůmysl opouští po říjnovém boomu prodejů statistická skepse

Továrna BMW v Lipsku, výroba modelu i8

Továrna BMW v Lipsku, výroba modelu i8 Zdroj: BMW

Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3
11
Fotogalerie

Zázraky se dějí. Opravdu? Přes všechny negativní prognózy a zprávy o německé ekonomice se v říjnu zvedl prodej automobilů, což je pro Německo, z velké části ekonomicky závislé na výrobě aut, klíčová zpráva. Meziroční nárůst o 12,7 procenta, který tento týden ukázaly oficiální statistiky, ale i sám německý Svaz automobilového průmyslu (VDA) hodnotí s odstupem. Představitelé svazu růst přičítají statistickému zkreslení. Loni v říjnu totiž vešla v platnost nová pravidla pro emise, což způsobilo prudký pokles nabídky, a na některé vozy se dokonce muselo čekat v pořadníku.

Proti této statistické skepsi ale hovoří i celková čísla z Evropy, kde se podle oborového sdružení Acea během října prodalo téměř jeden a čtvrt milionu nových automobilů, což je meziroční nárůst o 8,7 procenta. Rostly všechny velké „autotrhy“ od Španělska přes Francii po Itálii včetně Británie. Nejvíce na říjnovém boomu prodejů vydělala společnost Volkswagen, která drží německý trh nad vodou.

VW prodal o třetinu vozů více a jeho podíl na trhu se tím zvýšil z dvaceti na pětadvacet procent. Rostly také prodeje BMW, i když jen o necelá tři procenta. Na odbyt naopak nešly mercedesy, proto společnost Daimler vykázala v říjnu meziroční prodejní pokles o dvě desetiny procenta. Největší pokles, o celou čtvrtinu, hlásí Opel a jeho britská odnož Vauxhall.

Největší starosti dělá německým automobilkám snížení poptávky v Číně, která padala i v říjnu (meziročně minus šest procent) a celkově od počátku roku vykazuje pokles o jedenáct procent. Podle údajů VDA se od počátku roku prodalo v Číně 16,9 milionu automobilů. Německé automobilky jsou na čínském trhu poměrně úspěšné. Jenom značky VW a BMW prodaly loni – každá – přes šest set tisíc vozů, dohromady tedy jeden milion tři sta tisíc aut.

Čínský trh začíná být zajímavý i pro prodej elektrických aut, který vyrostl o celou třetinu. Na výrobu e-vozů se vrhly všechny německé společnosti, zejména Volkswagen investuje do výroby aut poháněných elektromotorem obrovské peníze. K nové fabrice ve Zwickau, která od začátku listopadu už jede naplno a ročně vyrobí 330 tisíc elektromobilů, se příští rok přidá i nová továrna společnosti Tesla, kterou americký lídr trhu elektroaut vybuduje v Braniborsku.

Německo minulý týden žilo právě touto zprávou. Od obrovské investice Elona Muska ve Freienbrinku, hodinu cesty od Berlína, si Němci slibují nejen deset tisíc nových pracovních míst, ale i možnost pro německé inženýry pracovat na vývoji v nejmodernějším autozávodě světa. Braniborská továrna Tesly bude první v Evropě a teprve čtvrtá na světě po Kalifornii, New Yorku a Číně.