Thajci staví tratě za miliardy. Nová železniční síť propojí zemi s Čínou

Čínské rychlovlaky určené i pro Thajský trh

Čínské rychlovlaky určené i pro Thajský trh Zdroj: profimedia.cz

Čínské rychlovlaky určené i pro Thajský trh
Čínské rychlovlaky určené i pro Thajský trh
Čínské rychlovlaky určené i pro Thajský trh
Čínské rychlovlaky určené i pro Thajský trh
Čínské rychlovlaky určené i pro Thajský trh
10
Fotogalerie

Thajsko začalo s budováním sítě rychlovlaků, která se od roku 2024 stane součástí čínského projektu propojit asijské země novou dopravní infrastrukturou. Rychlovlaky, které by se po tratích měly prohánět rychlostí až 250 kilometrů za hodinu, dodá do Thajska právě Čína. První etapa výstavby byla zahájena koncem října a další části by měly v dohledné době následovat. Celkově by nová síť měla měřit zhruba 220 kilometrů. Náklady na výstavbu se vyšplhají na 224 miliard thajských bahtů, tedy asi 171 miliard korun.

Plány projektantů počítají s tím, že první část nové železniční sítě by měla být otevřena v roce 2021. Propojí letiště v Bangkoku – Don Muang a Suvarnabhumi – a v dalších letech bude dále pokračovat do východních provincií země, kde se zhruba v roce 2024 spojí i se třetím letištěm U-Tapao u města Rayong.

Modernizace se dočkají i stávající tratě, které se rozšíří z jednokolejných tratí na dvoukolejné a přizpůsobí se novým vlakům. Ty zajistí čínská společnost China Railway Construction, která si zároveň pojistila 50letou licenci na jejich provozování v Thajsku.

Budovaná síť se zpočátku nerodila snadno. Mnoho odborníků si totiž nebylo jisto, zdali bude síť rychlovlaků v Thajsku dostatečně využita. S čínským plánem o propojení asijských zemí však přichází změna. „Pro naši zemi jde o velký krok dopředu,“ uvedl Thanet Sorat, poradce thajského senátního výboru pro dopravu. Doplnil, že jedním z cílů nové sítě bude zajištění snadnějšího přístupu k východnímu ekonomickému koridoru (ECC), na který budou vysokorychlostní tratě navazovat. „V rámci ECC se odehrává až 80 procent zahraničních obchodů a investic naší země,“ vysvětlil Sorat.

Státní podnik thajských železnic uvedl, že kvůli výstavbě nových tratí bude nutno zbořit až tři tisíce domů a bude také nutno naplánovat nové vedení některých elektrických a plynových obvodů. „Obyvatelé ve východní oblasti Thajska zde žijí po mnoho generací a jen těžko se budou chtít stěhovat. Přepokládáme, že se někteří z nich budou chtít soudit,“ uvedl Jittichai Rudjanakanoknad, stavební inženýr z univerzity Chulalongkorn v Bangkoku.