Německo zavede emisní strop u paliv. Výrobci přidají více biosložek

Nabídka paliv německých čerpacích stanic už několik let zahrnuje i palivo E10

Nabídka paliv německých čerpacích stanic už několik let zahrnuje i palivo E10 Zdroj: Ralf Roletschek, Wikimedia Commons (FAL 1.3)

Německo zavádí limity na emise oxidu uhličitého (CO2) v automobilové dopravě. Berlín bude postupně snižovat povolené množství CO2, které vzniká při spalování benzinu nebo nafty v motoru. V praxi to znamená zvyšování podílu biopaliv v pohonných hmotách.

Nový zákon, který dnes schválil Spolkový sněm, má přispět ke snížení emisí CO2, způsobujících globální klimatické změny. Dosavadní pravidla pro využívání biopaliv totiž podle poslanců nejsou v tomto směru dostatečně účinná.

Podle současných zákonů musí tvořit podíl biopaliv na všech prodaných pohonných hmotách 6,25 procenta. Toho lze dosáhnout dvěma způsoby: přimícháváním biopaliv do benzinu a nafty, nebo prodejem čistých minerálních olejů a zároveň nabídkou čistých biopaliv.

Limity budou klesat

Nový zákon předpokládá, že v příštím roce bude moct být na trhu pouze benzin, při jehož spalování vzniká nanejvýš 2,59 kilogramu CO2 na litr paliva, a nafta, jejímž spalováním vznikne nejvýše 2,91 kilogramu CO2 na litr. To odpovídá zachování stavu, kdy by do pohonných hmot bylo přimícháváno 6,25 procenta biopaliv.

V dalších letech by se podle zákona měla emisní kvóta postupně zpřísňovat. V roce 2020 by měly nejvyšší povolené emise činit 2,52 kilogramu CO2 na litr benzinu a 2,82 kilogramu CO2 na litr nafty.

Obtížný start E10

Německo má již se zaváděním pohonných hmot s vyšším podílem biopaliv zkušenosti. Před třemi lety nabídly čerpací stanice na nátlak vlády benzin označovaný jako E10, tedy s desetiprocentním podílem biosložky.

Následovala vlna odporu ze strany automobilek, dovozců a automobilových klubů, které argumentovaly, že nové palivo může vozy poškodit. Některé motoristické portály následně vyzvaly k bojkotu E10 a tisíce lidí podepsaly petice za stažení tohoto paliva z nabídky. Benzin s větším podílem biosložky se v nabídce přesto udržel.

Timo Vehrs: Zemní plyn do aut se bez podpory neobejde