Německo zavede emisní strop u paliv. Výrobci přidají více biosložek
Nový zákon, který dnes schválil Spolkový sněm, má přispět ke snížení emisí CO2, způsobujících globální klimatické změny. Dosavadní pravidla pro využívání biopaliv totiž podle poslanců nejsou v tomto směru dostatečně účinná.
Podle současných zákonů musí tvořit podíl biopaliv na všech prodaných pohonných hmotách 6,25 procenta. Toho lze dosáhnout dvěma způsoby: přimícháváním biopaliv do benzinu a nafty, nebo prodejem čistých minerálních olejů a zároveň nabídkou čistých biopaliv.
Limity budou klesat
Nový zákon předpokládá, že v příštím roce bude moct být na trhu pouze benzin, při jehož spalování vzniká nanejvýš 2,59 kilogramu CO2 na litr paliva, a nafta, jejímž spalováním vznikne nejvýše 2,91 kilogramu CO2 na litr. To odpovídá zachování stavu, kdy by do pohonných hmot bylo přimícháváno 6,25 procenta biopaliv.
V dalších letech by se podle zákona měla emisní kvóta postupně zpřísňovat. V roce 2020 by měly nejvyšší povolené emise činit 2,52 kilogramu CO2 na litr benzinu a 2,82 kilogramu CO2 na litr nafty.
Obtížný start E10
Německo má již se zaváděním pohonných hmot s vyšším podílem biopaliv zkušenosti. Před třemi lety nabídly čerpací stanice na nátlak vlády benzin označovaný jako E10, tedy s desetiprocentním podílem biosložky.
Následovala vlna odporu ze strany automobilek, dovozců a automobilových klubů, které argumentovaly, že nové palivo může vozy poškodit. Některé motoristické portály následně vyzvaly k bojkotu E10 a tisíce lidí podepsaly petice za stažení tohoto paliva z nabídky. Benzin s větším podílem biosložky se v nabídce přesto udržel.
Timo Vehrs: Zemní plyn do aut se bez podpory neobejde