Nissan se chce bránit brexitu, po britské vládě žádá kompenzace

Nissan Note N-Tec

Nissan Note N-Tec

1. Nissan Leaf (257 bodů)
Modernizovaný Nissan Leaf
Nissan Juke-R
Nissan Juke-R 2.0
šéf aliance Renault-Nissan Carlos Ghosn
6
Fotogalerie

Japonský automobilový koncern Nissan se hodlá bránit ve věci vystoupení Velké Británie z Evropské unie. Bojí se především ohrožení budoucích investic, žádá tedy po britské vládě finanční kompenzace, které by automobilce vynahradily finanční ztráty.

V současnosti vedení společnosti pozastavilo své investice v regionu, minimálně do doby, než se vyjasní budoucí vztah Velké Británie a EU. Nejasnosti se množí především kolem továrny Nissanu v britském Sunderlandu na severu Anglie. V ní automobilka vytváří přibližně desetinu své produkce, tedy asi půl milionu vozů ročně. Celkem z místní výrobní linky sjede třetina automobilové produkce na celých britských ostrovech.

Ředitel automobilky Carlos Ghosn například zmínil, že se obává případných cel a daní, které by Británie mimo Evropskou unii zavedla. Je tedy pravděpodobné, že se například automobilka rozhodne vyrábět další generaci SUV Qashqai v jiném závodu mimo Spojené království. „Pokud musíme investovat nyní, nemůžeme čekat na rozhodnutí britské vlády, jak s brexitem naloží,“ řekl Ghosn na autosalonu v Paříži. „Co je na současné situaci zničující, je silná nejistota,“ dodal.

Podle průzkumu, který v červnu zveřejnila analytická společnost IHS Markit, mohou prodeje automobilů v zemi během následujících tří let klesnout až o 2,8 milionu kusů. Hrozí, že britská vláda na export automobilů do Evropské unie nastaví desetiprocentní cla, uvedla britská Organizace pro výrobu a obchod s automobily.

V současnosti Nissan ve Velké Británii vyrábí pět modelů a v sunderlandské továrně zaměstnává šest tisíc lidí. Na automobilku je ale dále napojeno velké množství dodavatelů dílů a součástek, pro které pracuje dalších více než dvacet tisíc zaměstnanců. Osmdesát procent své produkce továrna exportuje za lamanšský průliv.