Nový Airbus ovládl pařížský aerosalon

Airbus A380 přelétá letiště v Le Bourget. Svého hlavního konkurenta,
americký Boeing, evropský konstruktér suverénně porazil v počtu dojednaných
objednávek

Airbus A380 přelétá letiště v Le Bourget. Svého hlavního konkurenta, americký Boeing, evropský konstruktér suverénně porazil v počtu dojednaných objednávek Zdroj: reuters

Každoroční světovou leteckou přehlídku v Le Bourget na sever od Paříže si pro sebe ukradlo euro-francouzské konsorcim Airbus. V objemu sjednaných objednávek suverénně porazilo hlavního konkurenta, americký Boeing.

Nejobdivovanjěší hvězdou aerosalonu byl upravený model Airbusu A320neo. Sázka na zmodernizování svého nejprodávanějšího dopravního letadla se koncernu EADS jednoznačně vyplatila.

Airbus A320neo zaznamenal objednávky na více než tisíc kusů. Největší díl z nich ukously nízkonákladové malajské aerolinie AirAsia, které si objednaly rekordních dvě stě letadel za 18,2 miliardy dolarů (312 miliard korun).

A320neo, který bude stejně jako jeho předchůdce létat krátké a střední trasy, má díky novým motorům nižší spotřebu a produkuje také méně emisí.

Objednávky pro Airbus a BoeingObjednávky pro Airbus a Boeing | Airbus, Boeing, ReutersInteriér luxusní kabiny Airbusu A380 v provedení Korean Air Lines. Čtyřmotorový A380
se dvěma palubami je
největším dopravním
letadlem současnostiInteriér luxusní kabiny Airbusu A380 v provedení Korean Air Lines. Čtyřmotorový A380 se dvěma palubami je největším dopravním letadlem současnosti | ctk

Americká konkurence Boeing se tak dostává pod tlak – podle dopravců už příliš dlouho váhá, zda má na raketový nástup A320neo reagovat jen částečnou úpravou klasického modelu 737, nebo kompletně novým letadlem.

Nazvdory tomu nebyl ani pro amerického výrobce aerosalon neúspěchem. Připsal si objednávky na 142 letadel za celkem 22 miliard dolarů včetně anonymní objednávky na novou verzi obřího dálkového letounu 747-8 za 4,7 miliardy dolarů.

V pořadí 49. aerosalon podle týdeníku Economist potvrdil oživení civilní letecké dopravy. Zavedené americké a evropské aerolinky se vzmáhají a nahrazují svá letadla novými, úspornějšími modely.

Nižší odbyt naproti tomu hrozí výrobcům vojenských letounů s tím, jak západní ekonomiky budou škrtat ve zbrojních rozpočtech. I tady se konstruktéři snaží zaměřit na asijské trhy. Francouzský Dassault, konstruktér stíhaček Mirage, připravil spektakulární přehlídku bojového letounu Rafale s jediným cílem – zaujmout generály indického letectva. Konkurenci měl ale v americké stíhačce F16, kterou v Le Bourget představil General Dynamics.

Rafale. Francouzský výrobce Dassault doufal, že představení
jeho stíhačky zaujme hlavně indickou armáduRafale. Francouzský výrobce Dassault doufal, že představení jeho stíhačky zaujme hlavně indickou armádu | reuters

Budoucnost leží v Asii

Pařížský aerosalon potvrdil pokračující vzestup asijských dopravců, kteří odpovídají na rostoucí požadavky tamní střední třídy. Jen den před rekordní dohodou s AirAsia, která má teď včetně předchozích objednávek u Airbusu nasmlouváno 375 letadel z rodiny A320, uzavřel Airbus obdobný obchod s indickou společnosti IndiGo, která si objednala 150 Airbusů A320neo a třicet původních modelů A320.

Největší světová přehlídka letecké techniky v Le Bourget přilákala během týdne 138 tisíc návštěvníků
z podnikatelských kruhů a 193 tisíc návštěvníků z řad veřejnostiNejvětší světová přehlídka letecké techniky v Le Bourget přilákala během týdne 138 tisíc návštěvníků z podnikatelských kruhů a 193 tisíc návštěvníků z řad veřejnosti | ctk

Stalo se na aerosalonu

Sluneční letoun Impulse

Jen sluneční paprsky pohánějí Solar Impulse, v němž do Paříže přiletěl z Bruselu André Borschberg.
Bývalý vojenský pilot vlastní firmu, jež solární letouny vyvíjí. Stroj o hmotnosti 1600 kilogramů na sobě nese dvanáct tisíc slunečních baterií, díky nimž létá i v noci – avšak nejvyšší rychlostí pouhých 85 kilometrů za hodinu.

Soukromé tryskáče Bombardier

Zástupci kanadského Bombardieru
odjížděli z Le Bourget se smlouvami za 4,7 miliardy dolarů (80,6 miliard korun) na dopravní letouny CSeries a soukromé tryskáče Global 7000 a Global 8000. Objednávky v průměru o řád nižší zaznamenal i ruský Suchoj.

Hliník za miliardu

Na aerosalonu se obchodovalo i s konstrukčními prvky letadel. Americký výrobce válcovaných hliníkových slitin Alcoa uzavřel smlouvu na dodávku plátů francouzskému Airbusu v hodnotě miliardy dolarů.
Alcoa vyvíjí slitiny, které jsou oproti běžným až o desetinu lehčí a lépe odolávají korozi, což snižuje náklady na údržbu. Airbus bude produkty Alcoy používat pro stavbu všech strojů včetně obřího A380.

Z Paříže do Tokia za dvě hodiny. Možná

„Není to Concorde, ale vypadá tak,“ komentoval inženýr koncernu EADS projekt nadzvukového letounu, který by spojil vlastnosti letadla a raketoplánu. Stroj nazvaný Zehst (z anglické zkratky pro vysokorychlostní přepravu s nulovými emisemi) by se ve výšce třiceti kilometrů pohyboval čtyřnásobnou rychlostí zvuku. Spaloval by biopalivo získané z mořských řas. Cestující se jím ovšem proletí nejdříve po roce 2050.

Přílba pro Typhoony

Zkušební pilot Raffaele Beltrame předvádí novou přílbu, která se stane součástí vybavení víceúčelových vojenských letounů Eurofighter Typhoon. Piloti britských, italských, německých a španělských strojů tak budou moci zaměřovat několik cílů pouhým pohledem na ně a dokonce vidět „skrz“ letoun protivníka. Pilotovi se na štít přílby promítá, kromě informace o rychlosti, směru a výšce, také přesná poloha protivníkových letadel či střel. Díky kvalitnímu a stabilnímu obrazu se pilot může rychle rozhodovat, aniž by spouštěl oči z cíle.

Zkušební pilot Raffaele Beltrame
předvádí novou přílbu,
která se stane součástí vybavení
víceúčelových vojenských
letounů Eurofighter Typhoon.Zkušební pilot Raffaele Beltrame předvádí novou přílbu, která se stane součástí vybavení víceúčelových vojenských letounů Eurofighter Typhoon. | reuters