Obchodníci s energií loni vydělali méně

Stožáry vysokého napětí

Stožáry vysokého napětí Zdroj: Blazek Tomas/E15

Energetika Praha Po letech růstu loni velcí alternativní dodavatelé elektřiny a plynu poprvé začali ztrácet dech. Bohemia Energy i Centropolu klesly tržby proti roku 2013 o sedm a šest procent. Propadl se také zisk. Důvodem byla podle dodavatelů částečně loňská teplá zima, kdy domácnosti a firmy odebraly méně plynu. Na nižších tržbách se podepsal také meziroční pokles velkoobchodních cen elektřiny a plynu.

U Bohemia Energy se přidal ještě úbytek 29 tisíc zákazníků. Centropol podle předběžných čísel dokázal při tržbách necelých osm miliard korun vydělat před zdaněním sto milionů korun, což by bylo o 210 milionů korun méně než v roce 2013. „Do poklesu proti minulému roku se promítla nejen teplá zima, ale nemalý vliv mělo i znehodnocení koruny ze strany České národní banky,“ říká mluvčí Centropolu Ladislav Šticha.

Výsledky energetického byznysu zatím příliš nevylepšil ani mobilní operátor Centropol Telecom, který utržil 33 milionů korun. „Mobilní služby Centropolu byly ale od počátku zamýšleny především jako doplňková či bonusová služba pro naše odběratele plynu a elektřiny,“ dodává Šticha.

Bohemia Energy výši loňského zisku neuvedla. Nicméně pokud udržela poměr mezi tržbami a ziskem z roku 2013, tak lze odhadnout, že firma Jiřího a Hany Písaříkových vydělala přes 700 milionů korun. O rok dříve to bylo 807 milionů korun. Oba majitele tak může těšit jen to, že celá skupina, do které patří ještě dodavatelé Comfort Energy a Slovakia Energy, rostla. První z obchodníků zvedl loni tržby o 150 procent a na Slovensku obrat vzrostl o 89 procent. Celkem skupina utržila 10,9 miliardy korun, což je o tři procenta více než o rok dříve.

„Hlavním cílem pro letošní rok zůstává i nadále upevnění naší pozice největšího alternativního dodavatele energií na českém trhu, přitom nevylučujeme další expanzi do zahraničí,“ říká jednatel Bohemia Energy Jiří Písařík.

Menším hráčům pomohl růst počtu zákazníků

Menší obchodníci loni těžili hlavně z rostoucího počtu zákazníků. Amper Market, který se specializuje na obchod s elektřinou z obnovitelných a decentrálních zdrojů, zvýšil počet obsluhovaných odběrných místo o třetinu na necelých 23 tisíc. „Nejvíce nových zákazníků máme mezi velkoodběrateli z řad soukromých podniků. Na ně se soustředíme i letos,“ říká Jan Maňas, marketingový manažer Amper Marektu.

Tržby firma zvedla o 48 procent na 1,675 miliardy korun, což bylo o 175 milionů korun více, než firma původně odhadovala. Zisk 10 milionů korun však zaostal za výsledky z roku 2013 o 3,7 milionu.

Podobně je na tom i společnost Europe Easy Energy, která zvýšila počet zákazníků o třetinu na více než 37 tisíc a tržby o 16 procent na 870 milionů korun. „Za rok 2014 jsme zaznamenali pokles zisku především kvůli kurzu koruny k euru na zhruba dvanáct milionů z 20 milionů korun v roce 2013,“ říká Renata Vaďurová z Europe Easy Energy. Letos firma plánuje tržby mezi 1,3 a 1,5 miliardy korun a zisk kolem 25 milionů korun.