Oběťmi vlastního úspěchu: obliba SUV komplikuje plnění emisních předpisů

Výrobní linka Fiatu 500X v továrně Melfi

Výrobní linka Fiatu 500X v továrně Melfi Zdroj: Fiat

Emise oxidu uhličitého u nových vozidel klesají pomaleji než v minulých letech. Na vině je obliba SUV a slábnoucí poptávka po dieselových vozech, vyplývá z údajů německé organizace Center of Automotive Management (CAM). Pokud bude tento trend pokračovat, může být pro automobilky obtížnější naplňovat evropské předpisy.

Nový vozy přihlášení v Německu, největším trhu EU, během první poloviny roku vypouštějí v průměru 127,6 gramu oxidu uhličitého na kilometr. To je meziroční poklesl o 2,2 procenta, nejnižší od roku 2009, kdy se v Německu vyplácelo šrotovné a zákazníci více nakupovali malé, a tedy úspornější a ekologicky šetrnější vozy.

„Emise CO2 nově přihlášených osobních vozidel v Německu klesají stále pomaleji,“ uvádí analýza. V posledních pěti letech emise padaly v průměru o 3,2 procenta, dosavadní letošní pokles je tak citelně slabší.

Evropské automobilky musí emise napříč svou flotilou nově prodaných vozidel udržet pod 130 gramy CO2 na kilometr. Do roku 2021 ale tato hodnota postupně klesne na 95 gramů. Ukazuje se také, že mnozí zákazníci preferují méně ekologické modely.

„Vysoká poptávka po SUV a terénních vozidlech, stejně jako nízké ceny pohonných hmot, torpédují snahy automobilek omezit emise CO2,“ uvádí CAM. „Úspěchy výrobců v populárním segmentu SUV jim ztěžují dodržení limitů EU pro léta 2020 a 2021,“ uvedl šéf CAM Stefan Bratzel.

Tržní podíl SUV a terénních aut v Německu stále roste. Nyní dosahuje 20,8 procenta, loni činil 19,2 procenta. Průměrné nové SUV vypouští 134,1 gramu CO2 na kilometr, zatímco vozidlo nižší střední třídy, kam patří i Škoda Octavia, je na tom s 117,4 gramu mnohem lépe.

Emise CO2 nově prodaných vozů vybraných automobilek (Německo)Emise CO2 nově prodaných vozů vybraných automobilek (Německo)Emise CO2 nově prodaných vozů vybraných automobilek (Německo)|CAM

Za nepříznivou bilancí podle CAM nestojí jen obliba SUV, ale i emisní skandál automobilky Volkswagen. Ten snížil důvěru zákazníků k dieselovým vozům, které obecně vypouštějí méně CO2 než benzinové automobily. „Zdá se, že vrchol dieselových motorů jako pohonných jednotek jsme v globálním měřítku už překonali, uvedl Bratzel.

Analýza CAM ukazuje i výsledky vybraných automobilek. Nejlépe si ve srovnání vedou vozy Peugeot, Toyota a Renault. Na druhém konci žebříčku stojí sesterské automobilky Hyundai a Kia a Fiat.