Gigafactory v Česku hned tak nebude. Volkswagen odkládá verdikt na příští rok

Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a předseda představenstva automobilky Škoda Auto Thomas Schäfer podepsali 11. října 2021 v Praze memorandum o spolupráci v rozvoji elektromobility. Podpisu se zúčastnil také ředitel koncernu Volkswagen Herbert Diess.

Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a předseda představenstva automobilky Škoda Auto Thomas Schäfer podepsali 11. října 2021 v Praze memorandum o spolupráci v rozvoji elektromobility. Podpisu se zúčastnil také ředitel koncernu Volkswagen Herbert Diess. Zdroj: čtk

Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a předseda představenstva automobilky Škoda Auto Thomas Schäfer podepsali 11. října 2021 v Praze memorandum o spolupráci v rozvoji elektromobility. Podpisu se zúčastnil také ředitel koncernu Volkswagen Herbert Diess.
Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a předseda představenstva automobilky Škoda Auto Thomas Schäfer podepsali 11. října 2021 v Praze memorandum o spolupráci v rozvoji elektromobility. Podpisu se zúčastnil také ředitel koncernu Volkswagen Herbert Diess.
Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a předseda představenstva automobilky Škoda Auto Thomas Schäfer podepsali 11. října 2021 v Praze memorandum o spolupráci v rozvoji elektromobility. Podpisu se zúčastnil také ředitel koncernu Volkswagen Herbert Diess.
Šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess
Premiér Andrej Babiš (ANO)
10
Fotogalerie

Německý koncern Volkswagen si dává na čas s konečným verdiktem o případné stavbě gigafactory, obří továrny na baterie do elektromobilů. Původně měl své rozhodnutí oznámit v těchto měsících, veřejnosti ho ale sdělí až v pololetí příštího roku. Před pondělní schůzkou s předsedou představenstva VW Herbertem Diessem to oznámil vicepremiér Karel Havlíček (za ANO).

Původně se měl se šéfem automobilového giganta setkat premiér Andrej Babiš (ANO), a to přesně týden před sněmovními volbami. Jak informoval deník E15 dříve, Babiš schůzku odložil na pondělí, dva dny po skončení voleb – prý kvůli nabitému diáři. Přilákání obří investici ve formě gigafactory přitom bylo jedním z hlavních „taháků“ hnutí ANO v předvolebním období. Zda se Česku skutečně podaří získat jednu z největších investic přesahující padesát miliard korun, zůstává i po pondělním jednání nejisté.

Místo oznámení o stavbě „baterkárny“ tak Havlíček s Diessem pouze podepsali memorandum o podpoře výstavby dobíjecích stanic pro elektromobily v Česku. Těch mají vzniknout zhruba tři tisíce. Memorandum stvrdili podpisem i zástupci ministerstva dopravy, průmyslu a obchodu, správců infrastruktury a společností ČEZ a Škoda Auto.Link

„Jsem rád, že vláda ČR sází na elektromobily a dobíjecí infrastrukturu. Pomocí takových opatření se bude Škoda Enyaq moci stát prodejním hitem i v zemi svého původu. Několik tisíc nových dobíjecích bodů zájem zákazníků o elektromobily nadále posílí,“ uvedl předseda představenstva koncernu VW Herbert Diess.

„Našim cílem je zajistit stávající pracovní místa a vytvořit nová, aby tato země z procesu hluboké transformace vyšla posílena. Dnešní jednání ukázalo, že vůle je na obou stranách,“ dodal předseda představenstva Škoda Auto Thomas Schäfer.

Video placeholde
Škoda auto chce prodávat už jen elektromobily! Jaké změny se chystají? • Videohub

„Vzhledem k energetickému mixu, struktuře ekonomiky a průmyslu i kupní síle obyvatelstva jsou závazky z Green Dealu pro Česko násobně náročnější než pro Německo nebo jiné země. Dlouhodobě investujeme do snižování závislosti na uhlí, posilování jaderné energetiky, zelené energie i energie z obnovitelných zdrojů,“ řekl vicepremiér Havlíček. Česko deklarovalo, že do roku 2030 podpoří čistou mobilitu 16,5 miliardami korun. Včetně investic do dekarbonizace veřejné dopravy jde o 33 miliard.

Analytik společnosti Natland Petr Bartoň vysvětluje odklad rozhodnutí Volkswagenu turbulencemi na světovém trhu s čipy, jichž mají nejen automobilky zásadní nedostatek. „Elektromobily obsahují zhruba desetinásobek čipů oproti klasickým automobilům. Jelikož jsou nyní čipy hlavní brzdou výroby, je pro automobilky výhodnější soustředit se na produkci vozů se spalovacími motory,“ míní Bartoň.Link

Připomíná, že mimo jiné i kvůli globálnímu nástupu elektromobility je nabídka čipů nedostatečná. „Zdá se proto, že je odklad možné stavby gigafactory zcela racionální. Představa o bleskurychlém rozvinutí elektromobility naráží na realitu,“ říká Bartoň. „Je dobře, že si investor uchoval chladnou hlavu. Že vláda podepíše memorandum o gigafactory a pak je nedodrží, to je očekávatelný standard, soukromá firma si ale takový hazard dovolit nemůže,“ dodává Bartoň.

Půlroční odklad možné stavby gigafactory Česko nepoškodí, naopak je dobře, že se investor chová racionálně a zodpovědně vzhledem k otřesům na trhu, míní Bartoň.

Česko patří k pomalejším zemím co do rychlosti výstavby dobíjecí infrastruktury. Dobíjecích míst pro elektromobily najdou řidiči 1417 v 744 stanicích. Na jedno místo tak připadá devět elektromobilů, uvedlo dříve Centrum dopravního výzkumu.