Panasonic čeká rekordní ztrátu skoro 200 miliard korun

Ve třetím fiskálním čtvrtletí firma podle dnešního prohlášení hospodařila se ztrátou 196,7 miliardy jenů. Analytici dotazovaní agenturou Reuters očekávali ve čtvrtletí ztrátu jen 8,4 miliardy jenů po zisku 40 miliard jenů ve stejném období loni.
Výsledky ovlivnil hlavně slabý prodej televizorů kvůli nízké poptávce a silné konkurenci. Panasonic také zaúčtoval mimořádné náklady kvůli restrukturalizaci a odpisům. Japonské vývozce ohrožuje rovněž silný jen, který zdražuje jejich zboží v zahraničí a snižuje zisky ze zahraničí při přepočtu na domácí měnu.
Prodej osobních počítačů rostl, odbyt televizorů a mobilních telefonů však klesl. Nejziskovější je pro Panasonic nyní bílé zboží, jako pračky a ledničky. Akcie firmy za posledních 12 měsíců klesly o 45 procent a ve čtvrtek se propadly nejníže za více než 30 let.
Vývoj akcií Panasonicu za posledních pět let:
Za letošní rok Panasonic čeká rekordní ztrátu, která překoná i výsledek minus 427,7 miliardy jenů z fiskálního roku do konce března 2002, kdy společnost působila pod jménem Matsushita Electric Industrial.
Firma působí i v České republice, v plzeňské továrně Panasonic AVC Networks Czech zaměstnává zhruba 3 tisíce lidí.
Japonská elektronika má problémy napříč firmami
V roce 2008 Panasonic v rámci snahy rozšířit své aktivity koupil menší firmu Sanyo, která měla silnou pozici ve výrobě solárních článků a dobíjecích baterií. Některé aktivity firem se však překrývaly a Panasonic musel přistoupit k rozsáhlé restrukturalizaci. Firma Sanyo vykázala ve čtvrtletí provozní ztrátu více než 20 miliard jenů.
Panasonic není jediný z japonských elektronických hráčů, který očekává slabý rok. Vysoké ztráty předpovídá i Sony a Sharp. Problémy mají všichni podobné - slabý prodej televizorů, negativní dopady silné domácí měny a výrobní problémy plynoucí ze záplav v Thajsku. Sony odhaduje za rok do konce března 2012 ztrátu na 220 miliard jenů a Sharp na 290 miliard jenů.