Panasonic končí s plazmovými televizory. Závodu v Plzni se to nedotkne
Informace o konci ztrátové výroby plazmových televizorů se objevila již letos na jaře spolu se zprávou o zastavení dalšího vývoje této technologie. Nicméně vycouvání z výroby plazem přichází dříve než se očekávalo.
Televizní divize Panasonicu podle Reuters nejvíc přispěla k obří čisté ztrátě japonské koncernu, která za poslední dva fiskální roky dosáhla souhrnné výše 15 miliard dolarů. Za minulý účetní rok vykázal TV byznys firmy provozní ztrátu přes 900 milionů dolarů.
Produktový manažer Panasonicu pro střední a východní Evropu Ondřej Ťapušík zprávu o zastavení produkce plazmových obrazovek nepotvrdil. Podle něj firma nic takového oficiálně nesdělila. „Společnost ještě studuje další možnosti, kam plazmovou technologii posunout,“ uvedl pro E15.cz.
Vývoj akcií Panasonicu za poslední 4 roky:Panasonic | Zdroj: Yahoo Finance
Panasonic poté, co loni v prosinci uzavřel provoz v Žatci momentálně vlastní v České republice dva závody. Pardubický je zaměřen na autorádia a plzeňský právě na televize. Budoucnost západočeské továrny, v níž pracuje přes tři tisíce lidí, by však podle Ťapušíka neměla být ohrožena.
„Plzeňský závod vyrábí minimálně z 95 procent LCD televizory, protože kopíruje poptávku světového trhu,“ upřesnil manažer. V západní Evropě se podle něj plazmy podílejí na prodejích všech televizí už jen ze dvou až tří procent, zatímco ve východní části kontinetu je to zhruba pět procent.
Výrobci v minulosti do plazmových televizorů silně investovali, v současnosti však tyto přístroje zaostávají za televizory s obrazovkami z tekutých krystalů, známé pod zkratkou LCD.
Japonce válcují hlavně Korejci
Případný konec plazmové výroby může být dalším vyznamným mezníkem v dlouhodobém úpadku japonského TV průmyslu, který je válcován zejména jihokorejskou a čínskou konkurencí. Japonce drtí silná domácí měna a ztráta inovačního náskoku, v němž je předčil hlavně Samsung, který má díky své ziskovosti značné finanční zdroje na výzkum a vývoj.
Loni měl Panasonic na světovém trhu s plazmovými televizory podíl 16,5 procenta. Výrazně tak zaostával za svým jihokorejským konkurentem Samsung Electronics, který ovládl přes polovinu trhu.
Problémům čelí i ostatní japonské elektronické koncerny. Sony, Panasonic a Sharp kontrolují dohromady již méně než pětinu trhu s plochými televizními panely, zatímco samotný Samsung ovládá téměř 28 procent trhu a LG má 15procentní podíl.