Počet dobíjecích stanic pro elektroauta se zdvojnásobí
Letos by se měl počet dobíjecích stanic v Česku zdvojnásobit. „Do konce roku se chceme dostat z dnešních více než čtyřiceti na 100 až 120 stanic. Půjde zejména o stanice ve velkých městech a na hlavních silničních tazích,“ říká mluvčí ČEZ Martin Schreier. Firma očekává, že letos se český elektrický vozový park rozroste z šesti set na tisícovku vozů.
E. ON přidá jednotky dobíjecích stanic. Podobné plány uvádí také Pražská energetika. „Vzhledem k počtu provozovaných elektroaut v Praze zatím není nutná masová výstavba nabíjecích stanic. Zároveň pozorně sledujeme, jak bude vypadat zamýšlená dotační podpora v rámci programu doprava 2,“ vysvětluje Petr Holubec, mluvčí PRE.
Nejvíce stanic je v Praze
Nejvíce jsou nyní vytížené dobíjecí stanice v Praze. Vede stanice u centrály ČEZ. „Pokud zahrneme pouze veřejnost, tak denně přijede pět až sedm vozidel. Dobitá elektřina přesáhla loni osm megawatthodin,“ dodává Schreier. Republikovou dvojkou jsou dobíjecí stanoviště v pražském obchodním centru Černý Most, v nichž PRE řidičům dodala pět megawatthodin elektřiny. Dobíjecí stanice E. ON v brněnském obchodním centru Vaňkovka loni spotřebovala 2,5 megawatthodin elektřiny.
Firmy zatím ve veřejných stanicích elektřinu přímo neprodávají. Zákazníci ČEZ platí za přístup k dobíječkám paušální poplatek 150 korun za měsíc. Pražská energetika si nechává platit za dobu stání na dobíjecím místě. E. ON zatím řidičům neúčtuje nic. Všechny firmy řidičům nabízejí speciální snížený tarif pro levné dobíjení aut doma. Počet majitelů elektromobilů, kteří si tento tarif sjednali, se však počítá v několika desítkách. „V reálu převažují elektromobilní klienti s klasickým dvojtarifem, kteří jej mohou použít i pro dobíjení auta,“ říká Schreier.
Pražská energetika se chce letos více věnovat budování neveřejných nabíjecích míst. „Typickým příkladem je nabíjení v rámci společných prostor bytových domů se společenstvím vlastníků jednotek.