Počet dobíjecích stanic pro elektroauta se zdvojnásobí

Zájem roste. Letos má v Česku jezdit až tisíc elektromobilů

Zájem roste. Letos má v Česku jezdit až tisíc elektromobilů Zdroj: Anna Vackova, E15

Šest stovek elektromobilů, které brázdí české silnice, loni na veřejných dobíjecích stanicích spotřebovaly tolik elektřiny jako třicet průměrných domácností. Na více než šedesáti dobíjecích místech ČEZ, E. ON a Pražské energetiky majitelé elektromobilů do akumulátorů vměstnali necelých 60 megawatthodin elektřiny.

Letos by se měl počet dobíjecích stanic v Česku zdvojnásobit. „Do konce roku se chceme dostat z dnešních více než čtyřiceti na 100 až 120 stanic. Půjde zejména o stanice ve velkých městech a na hlavních silničních tazích,“ říká mluvčí ČEZ Martin Schreier. Firma očekává, že letos se český elektrický vozový park rozroste z šesti set na tisícovku vozů.

E. ON přidá jednotky dobíjecích stanic. Podobné plány uvádí také Pražská energetika. „Vzhledem k počtu provozovaných elektroaut v Praze zatím není nutná masová výstavba nabíjecích stanic. Zároveň pozorně sledujeme, jak bude vypadat zamýšlená dotační podpora v rámci programu doprava 2,“ vysvětluje Petr Holubec, mluvčí PRE.

Nejvíce stanic je v Praze

Nejvíce jsou nyní vytížené dobíjecí stanice v Praze. Vede stanice u centrály ČEZ. „Pokud zahrneme pouze veřejnost, tak denně přijede pět až sedm vozidel. Dobitá elektřina přesáhla loni osm megawatthodin,“ dodává Schreier. Republikovou dvojkou jsou dobíjecí stanoviště v pražském obchodním centru Černý Most, v nichž PRE řidičům dodala pět megawatthodin elektřiny. Dobíjecí stanice E. ON v brněnském obchodním centru Vaňkovka loni spotřebovala 2,5 megawatthodin elektřiny.

Firmy zatím ve veřejných stanicích elektřinu přímo neprodávají. Zákazníci ČEZ platí za přístup k dobíječkám paušální poplatek 150 korun za měsíc. Pražská energetika si nechává platit za dobu stání na dobíjecím místě. E. ON zatím řidičům neúčtuje nic. Všechny firmy řidičům nabízejí speciální snížený tarif pro levné dobíjení aut doma. Počet majitelů elektromobilů, kteří si tento tarif sjednali, se však počítá v několika desítkách. „V reálu převažují elektromobilní klienti s klasickým dvojtarifem, kteří jej mohou použít i pro dobíjení auta,“ říká Schreier.

Pražská energetika se chce letos více věnovat budování neveřejných nabíjecích míst. „Typickým příkladem je nabíjení v rámci společných prostor bytových domů se společenstvím vlastníků jednotek.