Podepsáno: Jaguar Land Rover investuje na Slovensku 1,1 miliardy liber

Ilustrační foto (továrna JLR v britském Solihullu)

Ilustrační foto (továrna JLR v britském Solihullu) Zdroj: JLR

Na Slovensku postaví továrnu čtvrtá automobilka. Britský výrobce luxusních vozidel Jaguar Land Rover (JLR) podepsal se slovenskou vládou investiční smlouvu, na jejímž základě automobilka investuje v zemi pod Tatrami v první fázi 1,1 miliardy liber (41 miliard korun) a v novém závodě u Nitry zaměstná zhruba 2800 lidí. Půjde o jednu z největších zahraničních investic na Slovensku v novodobé historii země.

Automobilový průmysl je již v současnosti jedním z hlavních tahounů slovenské ekonomiky. Své továrny mají na Slovensku německá automobilka Volkswagen, francouzský koncern PSA Peugeot Citroën a jihokorejská automobilka Kia Motors; na jejich provozy je navázaná řada výrobců součástek.

„Slovensko je velmi dobře zavedeno na trhu výroby motorových vozidel. Máte dobré jméno ohledně vysoké kvality produkce. Je to důležitý krok v naší globální strategii po investicích v Británii, Číně a Indii. Evropa je pro nás v současnosti největším trhem,“ řekl novinářům generální ředitel JLR Ralf Speth po podpisu investiční smlouvy se zástupci slovenské vlády. Dodal, že se zahájením výroby na Slovensku automobilka počítá v roce 2018.

V úvodní fázi by slovenský závod JLR měl vyrábět 150 tisíc vozidel ročně, konkrétní modely Speth neuvedl. Investiční smlouva se Slovenskem počítá podle slovenského ministra hospodářství Vazila Hudáka s možností zdvojnásobení výrobní kapacity továrny na 300 tisíc automobilů, což vedlo ke zvýšení zmiňované investice JLR o dalších 520 milionů eur (14 miliard korun) a vytvoření dodatečných 1066 pracovních míst.

Obrovský úspěch

„Je to obrovský úspěch pro Slovensko. V náš prospěch rozhodlo několika klíčových faktorů. Jsme přesvědčeni, že máme kvalifikovanou pracovní sílu. Slovensko má stabilní a kvalitní podnikatelské prostředí,“ řekl slovenský premiér Fico. Stát poskytne JLR pobídky ve formě dotace ve výši téměř 130 milionů eur (3,5 miliardy korun), což odpovídá devíti procentům hodnoty investice automobilky.

O investici britské automobilky se vedle Slovenska ucházelo i Česko, Polsko, Maďarsko a Turecko, později se výběr zúžil na Polsko a Slovensko.

Další pobídky by JLR podle Hudáka mohl získat v případě, že investuje do rozšíření kapacity plánovaného závodu, jehož výstavba by měla začít v dubnu příštího roku. Hudák řekl, že kromě zaměstnanců v samotné továrně JLR by investice automobilky měla vytvořit dalších 12 tisíc pracovních míst.

Slovensko po propuknutí globální ekonomické krize potýkalo s výrazným nárůstem počtu nezaměstnaných. Ještě na začátku roku 2013 míra nezaměstnanosti v zemi dosahovala téměř 15 procent, letos v říjnu klesla na více než šestileté minimum 10,98 procenta.

Desetiny procenta k HDP

Slovenská centrální banka (NBS) ve své poslední prognóze spočítala, že investice JLR by jen příští rok mohla k očekávanému růstu ekonomiky země o 3,1 procenta přidat dalšího 0,3 procentního bodu. Zmiňovaný efekt by byl ještě výraznější po spuštění výroby aut v nové továrně.

V automobilovém průmyslu na pětimilionovém Slovensku pracuje více než 80 tisíc zaměstnanců. Odvětví se na průmyslové výrobě země podílí 43 procenty. Slovensko si loni udrželo pozici největšího výrobce automobilů v přepočtu na obyvatele, ačkoli produkce vozů v zemi poprvé od roku 2009 klesla, a to na 971 160 vozidel z rekordních 987 718 aut v roce 2013.

JLR, kterou vlastní indická skupina Tata Motors, zaměstnává po celém světě 36 tisíc lidí, většinu v Británii. JLR podle britského listu The Guardian tvrdí, že nový závod na Slovensku bude její britské aktivity „doplňovat“. Britský odborový svaz Unite ale před měsícem varoval, že celosvětová expanze automobilky by neměla být na úkor pracovníků v Británii. JLR má prý poskytnout záruky týkající se budoucnosti její pracovní síly v zemi.

Slovensko by mohlo vyrábět 1,25 milionu aut ročně, stejně jako ČR
Počet vyrobených osobních vozů na Slovensku: 971.160 (první pokles od roku 2009, i tak ale Slovensko loni potvrdilo pozici největšího producenta automobilů v přepočtu na obyvatele).

Podíl automobilového průmyslu na tvorbě slovenského HDP: 12 procent.

Podíl automobilového průmyslu na průmyslové produkci Slovenska: 43 procent.

Počet zaměstnanců ve slovenském automobilovém průmyslu: 80.000.

Podíl automobilového průmyslu na slovenskémexportu: 26 procent.

Firmy automobilového průmyslu: Svaz automobilového průmyslu SR zastupuje 161 firem z oblasti výroby, prodeje, dovozu, výzkumu a vývoje automobilů, motocyklů a automobilových součástek.

Výrobci osobních vozů na Slovensku:

- Volkswagen (bratislavskému závodu německé automobilky Volkswagen loni klesla produkce na 394.474 automobilů);

- Kia Motors (automobilka v závodu u Žiliny loni vyprodukovala rekordních více než 323.000 vozidel);

- PSA Peugeot (továrna PSA v Trnavě loni zvýšila produkci aut o zhruba tři procenta na rekordních asi 255.000 vozidel);

- Jaguar Land Rover (britský výrobce luxusních vozidel Jaguar Land Rover dnes podepsal se slovenskou vládou investiční smlouvu, na jejímž základě automobilka investuje v zemi pod Tatrami 1,1 miliardy liber (41 miliard korun) a v novém závodě u Nitry zaměstná 2800 lidí; v úvodní fázi by slovenský závod JLR měl vyrábět 150.000 vozidel ročně, postupně se počítá se zdvojnásobením produkce na konečných 300.000 automobilů, Slovensko by tak mohlo vyrábět přes 1,25 milionu aut ročně, stejně jako ČR).

Zdroj: Svaz automobilového průmyslu SR (ZAPSR), automobilky.

Přehled deseti největších výrobců osobních automobilů v Evropě v roce 2014
pořadí země počet vyrobených automobilů
1. Německo 5 604 026
2. Španělsko 1 898 342
3. Rusko 1 692 505
4. Velká Británie 1 528 148
5. Francie 1 499 464
6. Česko 1 246 506
7. Slovensko 971 160
8. Belgie 481 637
9. Polsko 473 000
10. Maďarsko 434 069

Názory odjinud: Jaguar znamená pro Slovensko investici desetiletí