Před 20 lety skončila výroba motorek ČZ. Namále měla už v 60. letech

ČZ 150 C z počátku 50. let

ČZ 150 C z počátku 50. let Zdroj: Autorevue.cz

Legendární skútr Čezeta měl velmi povedený design. Říkalo se mu prase.
Provedení motorky ČZ určené pro důstojníka Vatikánské gardy
Motokola čím dál více připomínala klasické motocykly.
Původní logo značky
Před 20 lety skončila výroba motorek ČZ. Na snímku je motocykl Kaktus.
6
Fotogalerie

ČZ Strakonice má na kontě sedm titulů mistra světa v motokrosu, mnohokrát zaznamenala velké úspěchy třeba při Šestidenní i jinde.

Společnost Česká Zbrojovka ve Strakonicích v současné době funguje a prosperuje. Vyrábí turbodmychadla a další díly pro automobily, rovněž řetězy nebo vysokozdvižné vozíky. Jen dvě komodity, které ji nejvíce proslavily - tedy zbraně a hlavně motocykly, už v jejím výrobním portfoliu nejsou.

Kompletní fotogalerii najdete na AutoRevue.cz >>>

Poslední motocykl byl v ČZ Strakonice vyroben v roce 1997, tedy právě před dvaceti lety. Stal se jím roadster ČZ Cagiva Roadster - vůbec první čtyřtaktní stroj této značky. Bohužel pro značku, která po pádu socialistických režimů v řadě zemí přišla o tradiční odbytiště, už to bylo příliš pozdě. Přestože design se poměrně povedl, zájem o tento motocykl byl malý. Přímo ve Strakonicích jich smontovaly tři stovky kusů, další zhruba dvě stovky putovaly do Jižní Ameriky v rozloženém stavu. Díly v továrně pak stačily na smontování dalších desítek kusů již po oficiální ukončení výroby.

Tento konec motocyklové výroby ve městě, které je proslavené také díky dudáckému festivalu a výrobě fezů, je už zdá se, definitivní. Poprvé se ale nad motocyklovou výrobou v ČZ stahovaly mraky již v šedesátých letech.

Na počátku šedesátých let nastala ekonomická krize a o motocykly nebyl takový zájem jako v padesátých letech. Korunu všemu dal známý výrok tehdejšího prezidenta Antonína Novotného, že "do socialismu přece nepojedeme na motocyklu." Všechny síly se měly vrhnout na výrobu nového lidového automobilu, kterým se pak stala Škoda 1000 MB.

A tak nastala restrukturalizace tuzemské motocyklové výroby. ČZ měla do roku 1964 ukončit produkci kompletních motocyklů a nadále se věnovat pouze výrobě motorů, řetězů a různých dílů.

Jenže v polovině šedesátých letech už byl zase v zahraničí po československých motocyklech hlad. Když navíc Jawa nestačila nejen vyrábět, ale i vyvíjet nové typy, a ČZ se naopak mohla pochlubit ohromnými úspěchy na sportovním poli, směla výroba i vývoj ve Strakonicích pokračovat.

Celý článek čtěte na AutoRevue.cz >>>