Přesun výroby Škody do Německa nesníží zaměstnanost, tvrdí analytici

Výroba Škody Fabia R5.

Výroba Škody Fabia R5. Zdroj: AutoRevue

Škoda Octavia RS 245
Škoda Octavia RS 245
Škoda Octavia RS 245
Škoda Octavia RS 245
Výroba Škody Fabia R5.
6
Fotogalerie

Případný přesun části výroby Škody Auto do Německa by neměl znamenat snižování počtu zaměstnanců automobilky. Potýká se totiž s nedostatkem kapacit v Česku a přesunutí výroby jednoho modelu nahradí navýšením produkce jiných. Může se ale negativně projevit na její ziskovosti kvůli vyšším nákladům na výrobu v Německu.

Podle nezávislého automobilového analytika Antonína Šípka jde o to, jak získat dodatečné kapacity pro Škodu v době, kdy její české závody nestačí vyrábět. Uvolněné kapacity po nástupci Superbu v Kvasinách podle něj zaplní produkce SUV, tedy zejména modelů Kodiaq a Karoq, stejně jako Seatu Ateca. Ztráty pracovních míst v Česku v situaci, kdy automobilky naopak trápí nedostatek pracovníků, se neobává.

Z přesunu výroby některého modelu do Volkswagenu, budou podle Jana Linharta z KPMG profitovat tuzemští subdodavatelé, kteří zřejmě zůstanou v Česku, protože celková produkce Škody se zvýší.

"Na druhé straně by však zřejmě došlo k poklesu ziskovosti Škoda Auto, neboť výrobní náklady v Německu budou vyšší než v České republice, a proto poklesne marže na těchto vozech. Dlouhodobě může přesun výroby vést k oslabení pozice domácích závodů, což se může negativně projevit v období ekonomického poklesu," uvedl Linhart.

Vedení koncernu by podle analytika Finlordu Borise Tomčiaka nejraději nechalo výrobu v ČR, kde jsou náklady na zaměstnance mnohem nižší než v Německu, nakonec ale zřejmě ustoupí silným odborům. "Dá se ale očekávat, že přijde se šalamounským řešením, kde sice bude část koncernové výroby přesunuta z ČR do Německa, ale naopak sem přijde několik subdodavatelských firem, které nejsou svázané tak silnými odbory. Český průmysl by si s menším přesunem výroby ze Škodovky do Volkswagenu měl poradit," řekl.

Přesun části produkce do Německa podle ekonoma Petra Hlinomaze s sebou sice nemusí nést bezprostřední pokles pracovních míst, ale může znamenat určitý odliv technologie a know-how. Na rozdíl od kolegů se obává, že by čeští dodavatelé mohli být nahrazeni německými.

Podle hlavního ekonoma Cyrrusu Lukáše Kovandy není případný přesun části výroby Škody do Německa překvapivý. "Už patnáct let se hovoří o přílišné závislosti české ekonomiky na autoprůmyslu a o potřebě její větší produkční diverzifikace. Jenže stále máme druhý největší počet vyrobených aut na obyvatele na světě a šéf koncernu Volkswagen má z jistého pohledu na kondici české ekonomiky větší vliv než český ministr financí a celá vláda."

"Jestliže odbory nyní tak nerozumně tlačí na skokové zvyšování minimální mzdy a na růst mezd v privátní sféře obecně, umocňují růst celkové mzdové hladiny v ekonomice a zároveň Volkswagenu usnadňují jeho potenciální rozhodnutí přemístit část výroby z ČR do Německa," podotkl Kovanda.

Podle něj se ukazuje, že model české ekonomiky založený na levné práci, na slabé, a případně dokonce oslabované měně, na proto levném exportu a navázaných subdodavatelských dodávkách, montovnách a skladech už dále neobstojí.

Vedení a odbory německé automobilky Volkswagen chtějí, aby se část produkce koncernové divize Škoda Auto přesunula do Německa a aby česká divize platila více peněz za sdílené technologie. Snaží se tak omezit konkurenci, kterou značka Škoda představuje pro klíčovou koncernovou značku Volkswagen. Odboráři ze Škody již dříve přišli s tím, že by se do Německa přesunula výroba nástupce modelu Superb.