Přístav Rotterdam ruší plán na ropný terminál s ruským partnerem

Rotterdam

Rotterdam Zdroj: Tomas Hajek

Největší evropský přístav Rotterdam zrušil plány na výstavbu terminálu pro skladování ropy za jednu miliardu eur, což je 27,1 miliardy korun. Ruský partner má totiž obavy, zda by byl projekt životaschopný. Terminál měl skladovat uralskou ropu a ropné produkty a před čtyřmi lety, kdy byl oznámen, byl oslavován jako svědectví silných vztahů mezi Nizozemskem a Ruskem.

Vztahy mezi Ruskem a Evropou ale od té doby dramaticky ochladly, zvláště po rozpoutání občanské války na Ukrajině a po sestřelení dopravního letadla nad východním územím, které je pod kontrolou povstalců. V letadle, v němž zahynulo 298 lidí, cestovalo asi 200 Nizozemců.

Od roku 2011, kdy byla podepsána dohoda o terminálu, se také zhoršila finanční pozice ruských energetických firem. Může za to hlavně prudký pokles cen ropy za poslední rok.

Energetická bezpečnost

Zrušení projektu přichází v době, kdy Nizozemsko a Evropa přehodnocují svou strategii energetické bezpečnosti a hodlají snižovat závislost na dovozu energií z Ruska.

Provozovatel přístavu Rotterdam v prohlášení uvedl, že partnerská firma Shtandart TT, kterou vlastní ruská investiční společnost Summa Group, požádala o opětovné otevření jednání o seznamu a množství ropných produktů, které budou v terminálu uloženy. „Po několika jednáních bylo jasné, že to nejlepší, co můžeme udělat, je dohodu ukončit,“ řekl agentuře Reuters mluvčí přístavu Sjaak Poppe.

Odraz situace na trhu s ropou

Společnost Summa dodala, že ukončení kontraktu odráží změny makroekonomické situace a podmínek na trhu s ropou. Dodala nicméně, že s přístavem zůstává „v dobrém vztahu“ a nadále tam bude pokračovat ve svém podnikání.
Podle dohody s přístavem měla společnost Shtandard platit v příštích 30 letech ročně 170 milionů eur za pronájem tří milionů metrů krychlových skladovacích prostor v terminálu. Terminál měl ročně přinést dalších 22 milionů eur za přístavní poplatky, uvedla nizozemská média.

Ukončení projektu nebude mít podle analytika ING Hamzy Khana na přístav výraznější dopady. Podle něj už delší dobu existovaly pochybnosti ohledně budoucnosti projektu. Mnohem atraktivnější by podle něj za současné situace byl terminál otevřený pro další zdroje, nejen pro ruskou ropu, jak bylo plánováno.