Problémy s Airbusem A380 nekončí, objednávky chce zrušit také Qantas

Airbus A380 aerolinek Qantas

Airbus A380 aerolinek Qantas Zdroj: Prayitno, Flickr.com (CC BY 2.0)

C-17 Globemaster III
British Airways již nyní provozují 12 Airbusů A380 a mají zájem o další
AH-64 Apache
Airbus A380
F/A-18 Hornet
13
Fotogalerie
Největší australská aerolinka, společnost Qantas, už nemá zájem o další Airbusy A380. V současnosti provozuje dvanáct těchto dvoupatrových strojů, objednávku má však na osm dalších. Značí to neustávající problémy v segmentu největších letadel, se kterými se potýká také konkurenční Boeing.

Qantas patří mezi jedny z prvních zákazníků, kteří takzvané superjumbo začali používat. První stroj aerolinka obdržela v roce 2008 jako třetí na světě, dokonce dříve než německá Lufthansa nebo Air France.

Podle vyjádření vedení firmy však aerolince současných dvanáct letadel stačí. Létá s nimi na linkách do Londýna, Dubaje, Hong Kongu, Dallasu a Los Angeles.

Prohlédněte si letouny Airbus A380 v barvách světových aerolinií:

„V současnosti nepočítáme s tím, že stroje převezmeme. Vystačíme si s dvanácti stroji, pokud bychom jich měli o osm víc, pravděpodobně bychom je nedokázali vytížit,“ řekl na páteční tiskové konferenci ředitel společnosti Alan Joyce.

Důvodem, proč aerolinka další stroje nepotřebuje, je také změna firemní strategie, která se však projevila napříč celým leteckým průmyslem. Zatímco dříve největší letadla spojovala centrální letiště a dále pasažéry do cílových destinací dopravovala malými stroji, nyní však aerolinky spíše přímo propojují jednotlivá letiště středně velkými letadly, pasažéři tak nemusejí přestupovat.

Pokud Qantas stroje skutečně nepřevezme, jediným jistým zákazníkem bude pro Airbus už jen aerolinka Emirates. Své objednávky stáhla například leasingová společnost Amedeo, flotilu dvaceti strojů by údajně nedokázala pronajmout.

Emirates mají v současnosti objednaných 61 letadel, celkem bych jich tedy u aerolinky mělo sloužit 142. Emirates však stroje nepoužívají pouze na dálkové trasy, ale rovněž na lety do Evropy, na kterých provozují stroje s nižší vzletovou hmotností. Od letošního jara létá Airbus A380 na své pravidelné lince také do Prahy.

Objednávky od Emirates však projekt superjumba nezachrání. V červenci Airbus oznámil snížení produkce A380, od roku 2018 bude vyrábět pouze dvanáct těchto strojů ročně. Přitom výdělečnost celého projektu se pohybuje přibližně na hranici třiceti strojů za rok. Rozhodně se tedy nenaplní plán, který si výrobce stanovil při uvedení stroje na trh. Ten počítal s dvanácti stovkami objednávek do roku 2027.

Zatím se však neočekává, že by Airbus ukončil produkci svého největšího letadla předčasně. To se však nedá říct o jeho největším rivalovi, Boeingu 747, který brázdí světová nebe od roku 1969. Toho se sice celkem vyrobilo asi 1500 kusů, v posledních letech však objednávek značně ubývá. V současnosti jich je už jen 21 a produkci společnost omezila na šest strojů ročně.

Problémy se však netýkají pouze těch největších strojů. Ztrátu téměř půl miliardy dolarů za poslední čtvrtletí vykázal například Bombardier, jež vyrábí regionální a obchodní letadla. Právě výsledky divize vyrábějící stroje pro byznysmeny nesplnila očekávání a čtvrtletní čísla táhla dolů.

Společnost v současnosti hraje o svou budoucnost, v červnu představila novou generaci svých dopravních letadel CSeries, která soupeří například s brazilským Embraerem. První letadlo této generace s označením CS100 dodal výrobce v červnu aerolince Swiss, na dalších 370 strojů má Bombardier závazné objednávky.