Prodej L-159 do Iráku kolabuje, jednání se rozbíhají nanovo

L-159 v hangáru Aera Vodochody

L-159 v hangáru Aera Vodochody Zdroj: E15 Stepan Bruner

Plánovaný prodej českých bitevníků L-159 do Iráku, tak jak ho loni oznámilo ministerstvo obrany, končí nezdarem. Konečná dohoda s blízkovýchodní zemí stále nebyla uzavřena a kontrakt se obě strany pokouší sjednat nanovo. Aero Vodochody zatím omezilo přípravy na výrobu 24 nových strojů na minimum.

„Dříve podepsaný kontrakt nenabyl účinnosti,“ řekl internetovému deníku Insider prezident Aera Vodochody Ladislav Šimek, přestože podle dřívějších informací mělo být uzavření dohody spíše otázkou týdnů. Šimek zároveň dodal: „Lze předpokládat, že bude uzavřen nový.“

Alexandr Vondra, který stál v době oznámení zakázky v čele ministerstva obrany, je přesvědčen, že je zapotřebí trpělivosti. „Moje zkušenost z jednání s arabskými státy říká jedno: chce to trpělivost, trpělivost a ještě jednou trpělivost. Mají jiné pojetí času než my tady v Evropě,“ řekl deníku. S tím souhlasí i Šimek. „Schvalovací proces v Iráku je něco, co my neovlivníme, a je těžké odhadnou, kdy a jak dopadne,“ řekl v nedávném rozhovoru pro E15. Podle šéfa Aera dohoda vázla na irácké straně.

O prodeji strojů obě země jednaly několik let, objem zakázky měl být zhruba 19,2 miliardy korun. Česko si od dodávky slibovalo, že výrazně podpoří zdejší letecký průmysl a vytvoří přes 700 pracovních míst.

Zatím však Aero výrobu strojů pro Irák nezahájilo. Momentálně jedná o detailech obchodního a technického charakteru, zejména o vyzbrojení letounů, uvedl Šimek.

Podle Insideru se však spekuluje i o tom, že za vlažným přístupem k obchodu může vedle Iráku, jehož zájem nemusí prý být stoprocentní, i Aero, pro které může údajně jít o příliš náročnou zakázku.

Ladislav Šimek: Být v Toulouse, Aero zaměstná dalších 500 lidí