Prodeje aut za mořem rostou, japonskou spokojenost však smetlo zemětřesení

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: ctk

Prodej automobilů v Japonsku i v USA na konci loňského roku výrazně rostl, přesto se celkové výsledky automobilového trhu obou zemí za loňský rok liší jako noc a den. Zatímco prodej aut v USA se loni zvýšil o deset procent, japonský trh se zejména kvůli výpadkům produkce v důsledku zemětřesení propadl o více než 15 procent a byl nejslabší za více než čtyřicet let.

Automobilový trh v USA rostl nejsilněji v listopadu a prosinci, prodej aut se za celý rok zvýšil celkově o 12,8 milionu vozů. Prodejům aut zde dlouhodobě pomáhá fakt, že Američané musí povinně nahrazovat vozy starší deseti let. Největší ztráty na americkém automobilovém trhu postihly právě automobilky z Japonska. Automobilky Toyota Motor a Honda Motor kvůli výpadkům produkce po březnovém zemětřesení ztratily v prodejích shodně sedm procent.

Naopak nejlépe si vedl americký Chrysler, ve kterém má kontrolu italský Fiat, a jihokorejská automobilka Hyundai spolu se svojí dceřinou firmou Kia. Prodej Chrysleru a jihokorejských automobilek se zvýšil o 26 procent. Zhruba stejného výsledku dosáhla v Americe i největší evropská skupina Volkswagen.

Prodej aut v Japonsku loni klesl o 15,1 procenta na 4,210 milionu a bez minivozů se i přes výrazný růst v závěru roku propadl o 16,7 procenta na 2,689 milionu. To byla nejnižší úroveň od roku 1968, kdy se údaje o prodeji vozů v Japonsku začaly zpracovávat. Údaje dnes zveřejnilo Japonského sdružení automobilových prodejců.

Růsty prodejů v závěru roku nedokázaly smazat více než 30 procentní měsíční propady z období po zemětřesení. Více než 20 procentními meziročními tempy růstu začal japonský trh umazávat ztráty od října. V prosinci prodeje v Japonsku rostly o 23,5 procenta a zvýšil se odbyt všech vozů o 21,3 procenta.

Rozdílný je také výhled obou zemí do budoucna. Japonské sdružení automobilových prodejců předpokládá, že dalšímu silnému růstu automobilového trhu pomůže prodloužení vládních daňových pobídek k nákupům úspornějších vozů a nastartování nového programu pobídek.

Většina automobilek v USA naopak letos očekává zpomalení růstu prodeje, protože zlepšování na americkém trhu práce je pozvolné a růst americké ekonomiky ohrožuje dluhová krize v Evropě.