Dřevo z Česka do Číny pojede nově vlakem. Je to rychlejší a levnější než lodí

Pila Javořice u Prostějova

Pila Javořice u Prostějova Zdroj: ČTK

České dřevo putuje ve velkém do Číny
Dřeva v tuzemsku je v současnosti nadbytek
Lesy napadené kůrovcem
Čínský nákladní vlak
5
Fotogalerie

České dřevo hledá nové cesty, kterak do Číny. Nyní tuzemské kůrovcové dříví plní kontejnerové lodě poté, kdy se z nich v Evropě vyloží spotřební zboží z Číny. Brzy by se měla začít využívat i cesta vlakem. Stávající možnosti přepravy v Česku pokácených stromů totiž naráží na své kapacitní limity.

Kvůli postupu kůrovce čeká tuzemské lesy oproti normálu takřka čtyřnásobná těžba dřeva. A krom samotných lesních prací bude pro dřevaře výzvou také to, jak vytěžený materiál včas dopravit i odběratelům za velkou zeď. Čína je vhodný exportní trh, už letos aspiruje na dvojku českého dřevního exportu.

„Kontaktovala nás jedna česko-rakouská firma, která má zájem začít vozit dřevo do Číny vlakem,“ uvádí pro deník E15 středočeský lesní hospodář, který si s ohledem na rozjednanou zakázku nepřál být jmenován. Bezmála 95 procent veškerého zboží putuje v současnosti mezi Čínou a Evropou na palubách lodí. „Vlakové spojení mezi Čínou a Evropou po trase Nové hedvábné stezky je dvakrát rychlejší než námořní přeprava a desetkrát levnější než přeprava letecká,“ uvádí například analýza dopravní a logistické firmy Gefco.

Jen od ledna do května putovalo do Číny přes 350 tisíc tun nezpracovaného domácího dřeva v částce takřka 1,1 miliardy korun a vývoz stále stoupá. Největší asijská ekonomika dovezla letos z Česka takřka trojnásobek dřeva než za celý loňský rok a stala se tak letos pro Česko třetí největší vývozní destinaci čerstvě vytěžených, jen lehce opracovaných stromů. Podle Českého statistického úřadu jen těsně zaostává za druhým Německem. 

„Odbyt do Číny je v současnosti limitován dostupností vhodných kontejnerů, takže nemůže bohužel vyřešit kritickou situaci, ale napomáhá to alespoň částečně ulevit přehřátému trhu,“ uvádí šéf dřevozpracující firmy Wood & Paper Tomáš Pařík. „Vedle zajištění plateb je právě kapacita dopravy zásadní problematika, kterou při vývozu do Číny řešíme,“ uvádí i mluvčí koncernu Agrofert Karel Hanzelka. Agrofert letos skrze svou dceřinou firmu Wotan Forest vozí do Číny měsíc co měsíc takřka pětinásobek dříví oproti období těžby v loňském roce.

V Česku se podle odhadů lesníků může letos vytěžit kvůli problémům s kůrovcem až 50 milionů kubíků dřeva, běžná těžba se přitom pohybuje kolem 16 milionů kubíků. Nejvíce surového dřeva Česko letos vyvezlo do Rakouska, a to za 2,7 miliardy korun, do Německa pak putovalo dříví za bezmála půldruhou miliardu. Čína je největším dovozcem nezpracovaného dříví na světě. Za velkou zeď se ročně doveze kolem 40 milionů kubíků materiálu.

České dřevo hledá nové cesty, kterak do Číny. Nyní tuzemské kůrovcové dříví plní kontejnerové lodě poté, kdy v Evropě vyloží spotřební zboží z Číny. Brzy by se k němu měla připojit i cesta vlakem. Stávající možnosti přepravy v Česku pokácených stromů totiž naráží na své kapacitní limity.