Propouštění a rozprodej: EADS se znovuzrodí jako Airbus Group

Výrobní linka Airbusu A380 v Toulouse

Výrobní linka Airbusu A380 v Toulouse Zdroj: E15 Stepan Bruner

Výrobní linka Airbusu A380 v Toulouse
Výrobní linka Airbusu A380 v Toulouse
Výrobní linka Airbusu A380 v Toulouse
Výrobní linka Airbusu A380 v Toulouse
Výrobní linka Airbusu A380 v Toulouse
12
Fotogalerie
Evropský letecký a vesmírný koncern EADS se chystá na zásadní změny, které ho mají připravit na nové tržní prostředí s nižší poptávkou po zbrojních systémech. Minulostí se stane i dosavadní název koncernu, který převezme jméno své nejúspěšnější divize Airbus.

EADS své plány ještě během pondělí představí zástupcům odborů, tvrdí zdroje deníku The Wall Street Journal. Koncern připravuje propouštění především na úrovni středního managementu, přesouvání dělníků do ziskových provozů a prodej několika kancelářských budov. Více podrobností EADS zveřejní ještě ve středu.

Odborům se ale změny už nyní nelíbí. Na konci minulého měsíce kvůli očekávanému propouštění stávkovalo více než 20 tisíc německých zaměstnanců EADS.

Součástí proměny koncernu je změna názvu na Airbus Group, ke které dojde v červenci. Obranná divize Airbus Military a dceřiné firmy Astrium a Cassidian se spojí do nové divize Airbus Defence and Space, výrobce dopravních letadel Airbus si své jméno udrží beze změny a vrtulníková divize se přejmenuje na Airbus Eurocopter. Změna názvu vypovídá o významu jednotlivých divizí – zatímco Airbus má objednávkové knihy plné na několik let dopředu a vytváří většinu zisků koncernu, obranná a vesmírná divize doplatily na ekonomickou krizi a rozpočtové škrty evropských vlád.

OBRAZEM: Výroba Airbusu A380, největšího dopravního letounu světa

Podle informací deníku Der Handelsblatt opustí jen nově zformovanou divizi Airbus Defence and Space až pětina jejích zaměstnanců, tedy osm tisíc lidí. Jak uvedla agentura dpa, propouštění může být rozloženo do více let.

Další rušení pracovních míst se zřejmě bude týkat administrativy. Ohroženo je hlavně mnichovské sídlo Cassidianu se 1400 zaměstnanci. Mzdové náklady má snížit i přestěhování sídel koncernu za Paříže a Mnichova do Toulouse na jihu Francie, které je domovem Airbusu. Budovy v Paříži a Mnichově budou následně pravděpodobně na prodej.

Cílem restrukturalizace je zvýšit do roku 2015 provozní marži na deset procent. Během začátku letošního roku marže dosáhla 8,1 procenta, konkurenční Boeing dosáhl rovných osmi procent.

První let A350, nejnovějšího letounu od Airbusu