Průzkum: Auta bez řidiče chce většina motoristů

Už aby počítačem řízená auta byla tady. Tak by se dal interpretovat poslední výzkum agentury Roland Berger, z něhož vyplývá, že až 60 procent dotázaných řidičů v Německu a USA by mělo zájem o auta s automatizovaným řízením. V Číně toto číslo dokonce dosáhlo 96 procent. Čtvrtina majitelů aut v USA a v Německu by se vzdala vlastního auta, kdyby měli možnost využívat automaticky řízené taxíky. V Číně se tento podíl přehoupl přes polovinu.

Rozšíření automobilových robotů zatím brání zákony. Nejpřívětivější právní prostřední zatím vládne v USA, především díky jednodušším podmínkám licencování, které existují v některých amerických státech. Jako průlom experti označují letošní vyjádření amerického úřadu pro bezpečnost automobilů NHTSA, který poprvé uznal, že systém umělé inteligence testovaný v bezpilotních vozech Google je plnohodnotnou alternativou lidského řidiče.

Miliardy od státu

To otevírá prostor pro úpravu dalších federálních pravidel, která umožní pohyb samořídících aut na silnicích. NHTSA v příštím půlroce sepíše základní zásady používání samořídících aut. Přepsaní federální legislativy však může trvat roky. Jde například o to, že ze zákonů musí zmizet požadavky na umístění volantu ve voze, nebo brzd, které se musí aktivovat nohou nebo rukou.

Samotné spojené státy hodlají na výzkum a opatření pro rozšíření bezpilotních aut vyčlenit v příštích letech čtyři miliardy dolarů. V úpravě pravidel následuje po USA Německo, kde už vláda také podnikla několik kroků ke stanovení jasného právní rámce. Její Strategie automatizovaného řízení definuje specifická pravidla pro pět oblastí: infrastrukturu, právo, inovace, IT bezpečnost a ochranu dat.

Přísná Evropa

Omezením jsou v současné době například přísné evropské regulaci. Podle ní je například rychlejší jízda automatizovanými vozy zcela zakázána. Je třeba také dosáhnout sjednocení právních předpisů v různých zemích světa, jinak by se mohlo stát, že evropská auta nebudou v zámoří atraktivní.

Studie Roland Berger ukázala, že Německo je průkopníkem ve vývoji částečně automatizovaných vozů a jejich uvádění na trh, za ním následují USA. “Německé automobilky uvedly v posledních měsících na trh několik nových modelů, které nabízejí větší dostupnost asistenčních systémů řízení v masově vyráběných autech,” uvedl Wolfgang Bernhart, partner Roland Berger.

Česko vyčkává

„Automobilový průmysl v Česku zatím vyčkává,“ dodává Philip Staehelin, Managing Partner pražské pobočky společnosti Roland Berger. Vybrané modely aut české výroby jsou dostupné s asistenčními systémy, které předcházejí bezpilotnímu řízení. Jde třeba o adaptivní tempomat, kontrolu jízdního pruhu nebo pomoc při parkování.

V objemu prodejů vozů s vysoce vyvinutými asistenčními systémy řízení mají před Německem náskok USA a Čína. „Avšak v porovnání s celkovým objemem prodeje všech aut dosahují Německo a Švédsko nadále velice vysokého relativního podílu u částečně automatizovaných vozů,” vysvětluje Staehelin. Tyto dvě země dosahují druhé a třetí příčky hned za USA. Pozadu nadále zůstávají Francie, Itálie, Japonsko a Jižní Korea.