PSA Peugeot Citroën našel zachránce, třetinu firmy chtějí koupit Číňané

Peugeot 301 (ilustrační foto)

Peugeot 301 (ilustrační foto) Zdroj: Autorevue.cz

Automobilka Dongfeng Motors plánuje získat až 30 procent podíl ve firmě PSA Peugeot Citroën. Investovat hodlá až 10 miliard yuanů (asi 1,6 miliardy dolarů). Informaci s odkazem na důvěryhodné zdroje přinesl China Business News.

Nabídka druhého největšího výrobce automobilů v Číně přichází v pravou chvíli. Automobilce PSA dlouhodobě scházejí finance k pokrytí svých závazků, jak uvádí Shanghai Daily.

„Myslím, že je ten správný čas pro čínské automobilky investovat do automobilek v Evropě,“ prohlásil v této souvislosti nezávislý analytik Zhong Shi. „Cena chřadnoucí PSA nebude tak vysoká vzhledem ke stagnující ekonomice v Evropě,“ dodal

Jednání jsou ale teprve v počátcích. Mluvčí Dongfengu Zhou Mi odmítl cokoliv komentoval. Tiskové oddělení PSA Peugoet Citroën China oznámilo, že čeká na zpětnou vazbu z ústředí.

PSA byla coby druhá největší automobilka v Evropě těžce zasažená krizí eurozóny. V roce 2012 vykázala čistou ztrátu ve výši pět miliard eur, přičemž celosvětové tržby v posledních třech letech spadly o 17,5 procenta.

Evropská komise se za ztrátovou automobilku zaručila

Problémové automobilce PSA Peugeot Citroen v polovině léta pomohla také Evropská komise, která se zaručila za úvěry automobilky v hodnotě až sedmi miliard eur (180 miliard korun). Komise pomoc odsouhlasila poté, co automobilka slíbila, že v případě růstu prodeje aut bude platit vyšší úroky. Záruky by podle komise měly pomoci obnovit životaschopnost podniku. „Poskytuje to skupině PSA šanci na nový začátek na zdravých základech,“ uvedl evropský komisař pro hospodářskou soutěž Joaquín Almunia.

PSA má zavřít továrnu v Paříži

Evropský automobilový průmysl už delší dobu sahá na své dno. Představitelé evropských automobilek se na frankfurtském autosalonu shodli, že krize si vyžádá zavírání některých továren. Mezi postižené patří právě PSA, která předpokládá, že uzavře továrnu v Aulnay-sous-Bois na severním předměstí Paříže a propustí přes 11 tisíc lidí.

Celosvětový prodej automobilky se loni kvůli slabé poptávce v Evropě propadl o 16,5 procenta na 2,97 milionu vozů. PSA Peugeot Citroën je po německém Volkswagenu druhým největším výrobcem aut v Evropě. Firma působí také v České republice, kde má společný podnik TPCA s japonskou automobilkou Toyota.