Radlery uspěly, předstihly v obchodech nealkopiva | E15.cz

Radlery uspěly, předstihly v obchodech nealkopiva

Radlery uspěly, předstihly v obchodech nealkopiva
radler
• 
ZDROJ: E15
Dušan Kütner

Dušan Kütner

Tažení piv smíchaných s limonádou či šťávou, označovaných jako pivní mixy či radlery, nebere na českém trhu konce. Podle průzkumu agentury AC Nielsen dosáhl za deset měsíců loňského roku jejich prodej v maloobchodní síti v lahvích či plechovkách pěti procent ze všech piv, což představuje zhruba 400 tisíc hektolitrů.

O procentní bod radlery překonaly prodeje nealkoholických piv, která jsou na trhu výrazně déle. V prodejích v restauracích zatím sice ochucená piva s nealkoholickými kolegy prohrávají, ale i tam pivovarníci očekávají nárůst.

„Na podíl pět procent se nealkopivo dostávalo deset let a pivní mixy jej dosáhly za rok a půl,“ řekl výkonný ředitel svazu pivovarů Jan Veselý k boomu, který započal poté, co Staropramen uvedl předloni v létě na trh citronový Cool Lemon. Postupně se začaly přidávat další pivovary a nyní radlery vyrábí většina z nich.

Zájem spotřebitelů o ochucená piva s nižším, zhruba dvouprocentním, obsahem alkoholu je podle Veselého dán změnou struktury populace za posledních deset let. Tradičních pivařů popíjejících desítku či dvanáctku pomalu ubývá. Naopak stoupá podíl mladých lidí a žen všech věkových kategorií, kteří kvůli zdravějšímu životnímu stylu i chuti experimentovat volí místo klasického piva to ochucené.

To vysvětluje i fakt, že uvést radlery na trh se před deseti lety pokusil pivovar v Krušovicích, ale tehdy neuspěl.

Radlery kupuje i nová skupina lidí, kteří dosud pivo nepili. To je jeden z důvodů, proč po poklesu v krizových letech 2008 až 2010 předloni celková výroba piva stoupla o 2,7 procenta a loni podle prvních odhadů o procento až dvě. „My i celé pivovarnictví jsme tak získali nové objemy prodeje k těm stávajícím. To je v období, kdy lidé šetří, pro celý obor vzpruha,“ řekl mluvčí Staropramenu Pavel Barvík.

Důležitý je i ekonomický přínos, neboť při ceně zhruba patnáct korun za láhev se ochucených piv loni prodalo za asi 700 milionů korun.

Podle pivovarníků je reálné, aby se prodej radlerů vyrovnal prodejům nealkopiv i ve výtoči. „V Německu a Rakousku mají radlery podíl přes deset procent. Protože tam mají podobný způsob života, není důvod, aby tomu tady bylo jinak,“ řekl Veselý.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!