Rafinerie byly skoro celý rok bez smlouvy o ropě

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: ceskarafinerska.cz

České rafinerie se po ostrých soubojích o tranzitní poplatky konečně dohodly na smlouvě o přepravě ropy přes Slovensko s tamním provozovatelem ropovodů Transpetrolem pro letošní rok. „Shodly se všechny zúčastněné strany, smlouva bude podepsána během tohoto týdne,“ potvrdil informaci deníku E15 ředitel komunikace Unipetrolu Martin Pavlíček. Unipetrol drží v České rafinérské majoritní podíl a ovládá další tuzemskou rafinerii Paramo.

Skutečnost, že obě strany podepisují smlouvu půldruhého měsíce před jejím vypršením, je ovšem varující. Neshody mezi slovenským přepravcem a českými rafineriemi se letos dále vyhrotily a ve vzduchu visí hrozba, že se napětí nepodaří překonat ani v příštích letech. A čím krizovější je hospodářská situace, tím hůře. Rafinerie odebírají méně ropy a chtějí za ni také méně platit. Transpetrol si zase stěžuje, že jeho část ropovodu Družba, který přepravuje surovinu z Ruska, není vytížena.

Asociace petrolejářského průmyslu upozorňuje, že letos v Česku klesá především spotřeba benzinu. „Očekáváme pokles o osm až deset procent proti roku 2010, v případě nafty to bude přinejlepším stagnace,“ řekl expert asociace Václav Loula. Lidé se podle něho připravují na horší časy, častěji se také využívají biopaliva, která jsou daňově zvýhodněna.

Spory o přepravu ropy navíc zpochybňují jednotný postoj střední Evropy k energetické bezpečnosti a vůči dodavatelům surovin – zvláště Rusku. Kvůli ropě pro Česko spolu nepřímo bojují slovenský stát jako vlastník Transpetrolu a polský stát, který má rozhodující slovo v PKN Orlen – majoritním majiteli Unipetrolu.

Souboje mezi českými a slovenskými firmami sice mají mírnější charakter než proslulé konflikty o přepravu surovin mezi Ruskem a Ukrajinou, ale mohou mít dopad třeba na konečnou cenu ropy. Tuzemské rafinerie drží v rukou trumf, protože mohou dovážet ropu také ze Západu – ropovodem IKL z německého Ingolstadtu. Tento ropovod má dostatečnou kapacitu, složitější by ovšem bylo získávat dodatečnou kapacitu v ropovodu TAL, kterým se ropa dostává z přístavu Terst do Ingolstadtu. Tuto kapacitu je nutné objednávat minimálně s ročním předstihem. Česko se dlouhodobě snaží o koupi podílu ve společnosti TAL, čímž by si zajistilo lepší podmínky, zatím však práva spoluvlastníka nezískalo. Česká rafinérská má navíc obchodní spor i s tuzemským provozovatelem ropovodů – firmou Mero.

Transpetrol na druhé straně přepravuje ropu také pro slovenskou rafinerii Slovnaft a může argumentovat tarify, které si s ní sjednal – a to na delší dobu. Letos v září obě slovenské firmy uzavřely tříletý kontrakt na období 2011 až 2013, zatímco vztahy Transpetrolu s Českou rafinérskou opět nebudou mít po Novém roce smluvní základ.