Rok po zemětřesení jsou japonské automobilky zpátky ve hře

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Japonská ekonomika se pomalu vzpamatovává. Korporace jako Toyota nebo Sony se pomalu blíží kondici, ve které byly před katastrofou z loňského března, na zničeném pobřeží panuje čilý stavební boom. Spolu s obnovou země ale vyplouvají na povrch staré známé strukturální problémy, se kterými si Japonsko neví rady od devadesátých let.

Exportní motory japonské ekonomiky – firmy Toyota nebo Sony – se znovu rozběhly, i když se hodnoty jejich akcií ještě nedostaly na úroveň před zemětřesením (viz grafy). Zemětřesení a vlna tsunami sesadily Toyotu z pozice světové jedničky v produkci automobilů až na čtvrtou příčku.

Naopak se mimořádně daří automobilce Nissan, která loni dokonce prodala rekordní počet aut – o čtrnáct procent více, než v roce předchozím. Na předkrizovou úroveň se stále nedostala Honda, které část produkce vyřadilo nejen zemětřesení, ale také záplavy v Thajsku.

Akcie Tepco, provozovatele fukušimské jaderné elektrárny, které havárie poslala ke dnu, jsou dále „bezcenné“. Podle médií převezme kontrolu nad koncernem stát. Celkově index japonské burzy Nikkei stále zůstává o šest procent pod úrovní, na níž byl 10. března 2011. Jen pro srovnání: za stejné období stoupl index S&P o pět procent.

Vývoj akcií vybraných firemVývoj akcií vybraných firem | reuters

Některé společnosti ale dokonce dosahují rekordních zisků. Jde především o stavební firmy, které opravují oblasti zničené katastrofou. Do obnovy země japonský stát slíbil nalít devatenáct bilionů jenů (235 miliard dolarů). Boom bude podle odhadu analytiků trvat pět až šest let a může vyvolat dokonce dočasný růst japonské ekonomiky.

Částečně se to už projevuje: japonská vláda minulý čtvrtek oznámila, že se hrubý domácí produkt v posledním čtvrtletí loňského roku snížil jen o 0,7 procenta místo 2,3 procenta, jak bylo původně oznámeno.

Obnovu země však financuje stát prostřednictvím dluhů. A právě vysoký státní dluh je spolu se stárnoucí populací jedním z hlavních strukturálních problémů, které japonskou ekonomiku sužovaly už před tsunami. Tamní centrální banka oznámila, že chce pomoci zotavení oslabením jenu. To by přivítali hlavně vývozci – jako právě Toyota Motor.

Osudné tsunami

Zemětřesení o síle 9,0 stupně Richterovy škály přineslo 11. března 2011 největší zaznamenané otřesy v historii země vycházejícího slunce. Po nich následovaly až čtyřicet metrů vysoké vlny tsunami, které narušily chod tří jaderných elektráren. Jádra tří ze šesti reaktorů elektrárny Fukušima se z velké části roztavila, když tsunami vyřadilo chladicí systém elektrárny. Únik radiace do okolí si vynutil evakuaci až sto tisíc lidí. Při zemětřesení a tsunami zemřelo na dvacet tisíc osob.