Rusové se po havárii v Indonésii bojí o zakázky na Superjet

Suchoj Superjet 100,

Suchoj Superjet 100, Zdroj: profimedia.cz

Suchoj Superjet 100,
Suchoj Superjet 100,
Suchoj Superjet 100,
Suchoj Superjet 100,
Suchoj Superjet 100,
8
Fotogalerie
Ruští letečtí experti se bojí o osud ambiciózního civilního letounu Suchoj Superjet 100 poté, co se letadlo zřítilo v Indonésii během historicky první propagační „roadshow“ ruského leteckého průmyslu. Rusové přitom chtějí se Superjetem dobýt světový trh, zatím mají kolem 200 objednávek.

Příčina nehody, při níž zahynulo bezmála 50 lidí, zatím není jasná, letadlo však mělo být v perfektním technickém stavu. Experti se přiklánějí spíše k chybné pilotáži při letu v horském terénu. Dopravní pilot Karel Mündel pro ČT řekl, že propagační lety mohou být rizikovější než běžný let, pokud si piloti operující v neznámém terénu dovolí manévry, které nemají předem promyšlené.

Společnosti Aeroflot a arménská Armavia, které se Superjetem už létají, po havárii nepozastavily provoz Superjetů. Odborníci se ale bojí, že nehoda poškodí pověst projektu, který má být přímou konkurencí kanadského Bombardieru a Embraeru z Brazílie.

Marketing Superjetu samozřejmě utrpí méně, jestliže vyšetřování jako příčinu havárie odhalí chybu pilotáže. „Profesionálové k takové situaci přistupují s pochopením,“ řekl šéfredaktor časopisu Aviatransportnoje obozrenije Alexej Sinickij. „Samozřejmě, nikdo se nebude tvářit, že se nic nestalo. Ale prodeje budou záviset individuálně na každém zákazníkovi,“ dodal.

Havárie potkaly i jiné úspěšné letouny

Masové rušení objednávek nečeká ani konzultantská firma Infomost, její šéf Boris Rybak připomíná jiné typy letadel, které na začátku své dráhy zažily havárie, a přesto se masově rozšířily. Jedním z nich je Airbus A-320. V létě 1988 nezvládl pilot airbusu propagační průlet nad letištěm u Habsheimu ve Francii (šlo už o běžný komerční let) a letadlo skončilo v lese. Na palubě zahynuli tři lidé, 50 se zranilo.

Suchoj má zatím pevné objednávky na Superjet z Indonésie, USA a Mexika, licence EASA jej také opravňuje prodávat stroj do zemí EU. Na letounu s kapacitou až 95 cestujících a doletem 4500 kilometrů se podílely evropské a americké firmy, mimo jiné Boeing, Snecma či Honeywell.