Saab: cesta od bombardérů, přes auta až k bankrotu

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: e15

Konec jedné z nejznámějších automobilových značek světa se dramaticky přiblížil. Soud vyhlásil v pondělí nad problémovým švédským výrobcem osobních aut bankrot. Saab se ocitl v pasti, ze které není úniku.

GM byl nemilosrdný

Agonie trvající několik let tak vyvrcholila. Konec Saabu se dal ale očekávat již po pátečním prohlášení představitelů amerického General Motors, který drží licence k několika nejnovějším modelům Saabu. Američané potvrdili, že nehodlají podporovat poslední investice ani návrhy půjček pro churavějícího švédského výrobce automobilů.
„Poslední návrhy Saabu se nijak významně neodlišují od těch předcházejících. A ty již byly ze strany General Motors odmítnuty,“ řekl mluvčí GM Jim Cain. „Každý z těch návrhů směřuje přímo či nepřímo k tomu, aby se přesunula kontrola anebo vlastnictví firmy způsobem, který by byl škodlivý pro GM a jeho akcionáře. Proto GM nemůže žádný z návrhů podpořit,“ dodal.

Poslední půjčka nic neřešila

Páteční postup General Motors byl opravdu nemilosrdný. Hlavně ve světle zprávy hovořící o tom, že Saab obdržel v minulém týdnu od čínské společnosti Youngman, která zamýšlela získat v automobilce kapitálový podíl, pět milionů dolarů. Podle švédských médií byla tato částka okamžitě použita k zaplacení poplatků státu.
Ovšem k opětovnému rozjezdu automobilky, která už několik týdnů nevyrábí, by bylo zapotřebí mnohem větší finanční injekce. V této souvislosti se hovořilo také o tom, že Saab intenzivně jednal s nejmenovanou čínskou bankou a pokoušel se od ní získat půjčku ve výši 600 milionů eur.

Střet zájmů

Proč tak GM jednal? Vysvětlení je prosté. General Motors má své zájmy v Číně, a protože vlastní technologie několika modelů Saabu, nechce, aby se k nim Číňané dostali. Bez těchto technologií a výrobních kontraktů ale nemůže Saab pokračovat. Nemůže rozjet výrobu. A to ani tehdy, kdyby se mu podařilo sehnat dostatečné množství finančních prostředků a silného partnera.

Vynucený rozchod

Konec Saabu tak vlastně nastal již ve chvíli, kdy se na sklonku desetiletí rozešel s americkým General Motors. S tím spolupracoval poměrně dlouho. Američané se stali polovičním vlastníkem Saabu v roce 1989. Zbytek koupil GM v roce 2000. Na konci prvního desetiletí tohoto století ale General Motors švédský Saab prodal. Od nizozemské společnosti Swedish Automobile za něj utržil 400 milionů dolarů (v přepočtu zhruba 7,8 miliardy korun).
Prodej tehdy zachránil Saab na poslední chvíli. GM, který sám zbankrotoval a byl přinucen k hluboké restrukturalizaci, byl v té době připraven postupně činnost ztrátové švédské značky ukončit.

Nepřehlédnutelné. Vozy se značkou Saab charakterizovaly elegantní proudnicové karoserie. Na snímku je model 62Nepřehlédnutelné. Vozy se značkou Saab charakterizovaly elegantní proudnicové karoserie. Na snímku je model 62 | E15

Od desíti k pěti

Saab se ale nezdvihl ani s novým majitelem. Letos v dubnu automobilka zastavila výrobu. Její dodavatelé s ní přestali spolupracovat kvůli nezaplaceným účtům. V režimu soudní ochrany před věřiteli se automobilka nacházela od září až do pondělí, kdy ho švédský soud této ochrany zbavil.
Společnost Swedish Automobile intenzivně jednala s potenciálními partnery a investory. V říjnu se předběžně dohodla, že švédskou automobilku převezmou čínské společnosti Pang Da Automobile Trade a Zhejiang Youngman Lotus Automobile. Celé jednání bylo ale velmi komplikované a zdlouhavé. Navíc se proti němu stavěl z výše zmíněných důvodů bývalý majitel Saabu, největší americká automobilka General Motors.

Klesající prodeje

Hlavním problémem Saabu bylo, že vyráběl draze. Ve Švédsku neměl výhodné podmínky. Platy byly ve srovnání s konkurencí vysoké a odváděl velké daně. Automobilka zaměstnává celkem 3700 lidí, z toho 3500 ve svém sídle v jihozápadním Švédsku. Má také 900 dealerů a 800 dodavatelů.

Aby se příjem z prodeje vyrovnal výrobním nákladům, musel prodat podle vyjádření generálního ředitele Swedish Automobile Victora Mullera 80 tisíc aut ročně. To ale byla čirá utopie. Zákazníci i prodejci totiž již dávno ztratili víru v Saab. Svědčila o tom ostatně i poslední čísla prodejů. Od ledna do konce října Saab uplatnil v Evropě, na svém hlavním trhu, pouhých 13 057 vozů. Nejvíce automobilů prodal Saab v roce 2006 – celkem 133 tisíc. V roce 2009 si je však zakoupilo už jen 27 tisíc zákazníků.

Severská automobilová stopa

1937 Švédská automobilka se zrodila v lůně firmy Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Švédská letecká akciová společnost), která vznikla v roce 1937. Původně se zaměřovala jen na výrobu letadel. O produkci aut se začala zajímat až koncem druhé světové války.

Od letadel k automobilům. Saab začal vyrábět automobily až v roce 1946Od letadel k automobilům. Saab začal vyrábět automobily až v roce 1946 | E15

1946 Vůbec první automobil Saab nesl označení 92001 a byl představen v roce 1946. Další prototyp byl označen 92002. Z něj vzešel první sériový vůz švédské automobilky – Saab 92. Jeho výroba byla zahájena v roce 1949.

1950 Sériové vozy z počátku padesátých let s elegantní proudnicovou karoserií měly pod kapotou originální švédský motor – dvouválcový dvoutakt.

1955 Přelomovým rokem pro Saab se stal rok 1955. Tehdy byl představen vůz nově poháněný tříválcem. Jmenoval se Saab 93 a měl svisle orientovanou masku.

1960 Dalším průlomovým automobilem byl v roce 1960 Saab 96. Přežil až do roku 1980, měl motor V4.

1969 Nejslavnějším modelem se stal Saab 99. Na trhu se objevil koncem šedesátých let. Od roku 1969 do roku 1984 bylo vyrobeno téměř 600 tisíc kusů „devětadevadesátky“.

Závodní srdce. Až do konce sedmdesátých let saaby slavily úspěchy v mistrovstvích světa v rallye. V roce 1980 to ale skončilo. Automobilka už na další účast neměla finanční prostředkyZávodní srdce. Až do konce sedmdesátých let saaby slavily úspěchy v mistrovstvích světa v rallye. V roce 1980 to ale skončilo. Automobilka už na další účast neměla finanční prostředky | e15

1978 Nástupcem modelu Saab 99. se stal v roce 1978 model 900. Pro zaryté „saabisty“ to byl poslední opravdový Saab. Bylo jich prodáno více než 900 tisíc, vyráběl se 15 let.

1980 Osmdesátá léta charakterizovala krize. Saab se z ní pokoušel vybřednout spoluprací s Fiatem (výsledkem byly vozy Saab 9000, Fiat Chroma, Lancia Thema a Alfa Romeo 164). Vstupenkou do prestižní vyšší třídy byl model 9000.

1989 V roce 1989 vstoupil do hry General Motors. Prvním výsledkem spolupráce byl model 900 druhé generace. Následoval model Saab 9-5 (od roku 1997) a posléze verze 9-3.

2010 Swedish Automobile představil inovovaný model 9-5 pro rok 2010, následoval model 9-4.

Současnost. Končící éru Saabu reprezentuje třeba sedan model 9-5Současnost. Končící éru Saabu reprezentuje třeba sedan model 9-5 | e15