SAP: Výroba aut stoupne letos o desetinu

ilustrační foto

ilustrační foto

Tuzemská výroba osobních vozů letos stoupne podle odhadu Sdružení automobilového průmyslu (SAP) meziročně o téměř deset procent na 1,18 milionu kusů. To pomáhá výrobcům autodílů, kteří se tak dostávají na úroveň zakázek z doby před krizí. Výsledkem je také stoupající počet zaměstnanců v členských firmách SAP. Ke konci prvního pololetí jich bylo přes 110 tisíc, zhruba o tři procenta více než na konci loňského roku.

S mírným optimismem se SAP dívá i na příští rok, i když dvouciferný nárůst kvůli letošnímu zvýšení základny pro srovnání podle ředitele SAP Antonína Šípka asi nebude možný. „Očekáváme, že příští rok bude minimálně na úrovni letošního roku. Samozřejmě bychom byli rádi, kdyby výroba alespoň o pět, šest procent vzrostla. Záležet bude na tom, jak se bude vyvíjet ekonomická situace zejména v zemích Evropské unie,“ řekl deníku E15 Šípek na brněnské konferenci o očekávaném vývoji automobilového průmyslu.

Výroba přitom stoupala i v krizových letech, což bylo dáno zahájením výroby v kolínské automobilce TPCA v roce 2005 a nošovické Hyundai o tři roky později. Zatímco Škoda a Hyundai hlásí za první tři čtvrtletí letošního roku nárůst výroby, u TPCA výroba od ledna do září meziročně klesla.

„Co se týče prodejů, kopírují vývoj na automobilovém trhu. Rok 2008 byl náš vrchol, nyní se velmi pomalu dotahujeme na naše původní kapacity. Vývoj a očekávání jsou víceméně optimistická,“ řekl na konferenci výrobní ředitel firmy Futaba Czech, patřící do japonské skupiny Futaba, Pavel Hortlík. Firma dodává karosářské, podvozkové a výfukové díly zejména pro automobilku TPCA v Kolíně, ale i pro další modely Toyoty či Suzuki. V letošním roce dosáhne obratu 150 milionů eur (asi 3,74 miliardy korun), což je o pětinu méně než před třemi lety a zhruba stejně jako předloni a loni.

Výroba osobních automobilů v ČeskuVýroba osobních automobilů v Česku | SAP

Šípek: Podniky nabírají lidi, na číslech před krizí ale nejsou

Nárůst výroby osobních aut táhnou letos firmy Škoda Auto a Hyundai, které od ledna do září hlásí meziroční nárůst výroby o více než pětinu. Naopak kolínská TPCA zaznamenala v tomto období pokles. Podle ředitele SAP Antonína Šípka růst pomáhá především dodavatelům autodílů.

Antonín ŠípekAntonín Šípek | e15

* E15: V pololetí přibylo tři tisíce pracovních míst v členských firmách sdružení. Bylo to zejména kvůli výrobcům autodílů?

To je logické, protože ekonomická recese v letech 2008 a 2009 dopadla nejvíce právě na dodavatele dílů a ti také nejvíce propouštěli. Je jasné, že pokud se dostali zpět na úroveň svých zakázek, museli pracovníky přibírat. Je ale pravda, že jich přibrali méně, než kolik jich předtím propustili.

* E15: Podle některých analytiků není pozitivní vývoj tak jistý, byť do finančních potíží by se mohli dostat spíše dodavatelé než výrobci aut?

Dodavatelé, kteří zásobují automobilky zvyšující produkci, což je Hyundai, Škoda, potažmo Volkswagen, tak ti asi problém mít nebudou. Na druhé straně řada našich výrobců dílů dodává i dalším firmám, u nichž v Evropě prodeje klesají, ať už je to třeba Renault, Citroën či japonské automobilky, například Toyota. Pak dochází ke snížení produkce jako v kolínské automobilce TPCA.

* E15: Může se na vývoji negativně projevit i přílišná koncentrace trhu v Evropě?

Já bych to tak neviděl. V Česku se vyrábějí auta tří proveniencí – západní Evropa (Škoda, Citroën, Renault), japonské vozy (Toyota) a korejská auta (Hyundai). Jsou to tři fáze elektrického proudu, které mají určitou cykličnost. Nikdy nedojde k tomu, aby vypadly všechny tři.