Seat se vrací k zisku, sází na SUV
Španělské automobilce Seat, která patří pod křídla koncernu Volkswagen, se pravděpodobně blýská na lepší časy. Po jedenáctiletém období, kdy hospodaření výrobce končilo v červených číslech, se Seat loni vrátil zpět k zisku. Vděčí za to také vozům SUV.
Na ty se Seat, podobně jako ostatní světoví výrobci, chce v budoucích letech čím dál více soustředit. Loni automobilka zákazníkům nabídla SUV Ateca, letos i příští rok chce však společnost představit také další dvě vozidla této kategorie. Atece se v loňském roce relativně dařilo, za pouhý půlrok na trhu se jí prodalo 25 tisíc kusů, což jí zajistilo čtrnáctou příčku v kategorii lehkých terénních vozů a crossoverů.
Rozšiřující se nabídka vozů SUV má u Seatu jasný důvod. Výrobci sídlícím ve městě Martorell by měly tyto automobily zajistit vyšší marže, a tudíž také dosažení lepších hospodářských výsledků. V rozhovoru pro ANE uvedl ředitel Seatu Luca de Meo, že v budoucích letech mají SUV tvořit až 35 procent prodaných vozidel. V současnosti stálo podnikání především na prodeji menších modelů, u kterých není pro výrobce zisk tak vysoký.
Investice do vývoje nových modelů by tak měly Seatu zajistit stabilnější budoucnost. Podle vedení automobilky mají marže v následujících letech vzrůst ze současných 1,5 procenta na 4,4 procenta. Pro srovnání, sesterská Škoda dosahuje marže 8,7 procenta, čímž překonává také prémiovou značku Audi.
Se Škodou je Seat dlouhodobě srovnáván. Zatímco mladoboleslavská automobilka se pro německého majitele stala velmi úspěšnou a výhodnou investicí, situace v Seatu byla dlouhá léta naprosto opačná. Škoda, která dosahuje dvojnásobných prodejů než španělský protějšek, je velmi úspěšná také na zahraničních trzích. Naopak Seat prodává mimo starý kontinent jen 6 procent svých automobilů.
Také proto se v minulosti vedly debaty o budoucnosti Seatu. Samotná automobilka nemá v porovnání s konkurencí tak silnou tradici – původně výrobce vznikl jako joint-venture Fiatu. Také proto mnozí analytici tvrdili, že by pro Volkswagen bylo lepší, kdyby nechal značku zaniknout. „Vybudovat značku v něco skutečně výdělečného a perspektivního není nemožné. Jen to bude stát obrovské množství času, peněz a dalších zdrojů,“ uvedl pro ANE analytik Max Warburton ze společnosti Bernstein.
Současné vedení však zaměstnance i zákazníky ujišťuje, že je budoucnost Seatu zajištěná. Důkazem je také to, že právě španělská automobilka bude první, která dostane k dispozici novou koncernovou platformu. Zároveň Seat v rámci Volkswagenu funguje jako laboratoř nových technologií, také proto, že má jedny z nejmladších zákazníků – průměrnému majiteli Seatu je 42 let.