Severoamerickou divizi VW povede bývalý manažer BMW Woebcken

To je Volkswagen.

To je Volkswagen. Zdroj: archiv

Severoamerickou divizi vlajkové značky německé automobilové skupiny Volkswagen povede od dubna bývalý manažer bavorského výrobce automobilů BMW Hinrich Woebcken. Informace zdrojů dnes potvrdilo vedení Volkswagenu. Nad severoamerickými operacemi VW měl původně dohlížet někdejší šéf Škody Auto Winfried Vahland, ten ale loni v říjnu skupinu Volkswagen opustil.

Volkswagen sdělil, že Woebcken bude předsedou představenstva Volkswagen Group of America, Volkswagen Mexico a Volkswagen Group Canada. Prezidentem a generálním ředitelem Volkswagen Group of America zůstane Michael Horn, jehož nadřízeným se stane Woebcken.

Pětapadesátiletý Woebcken nastoupí zároveň do funkce člena představenstva Volkswagenu. Rozhodnutí o dosazení dodatečného vrcholného manažera do čela severoamerických operací Volkswagen učinil loni v září po vypuknutí skandálu s manipulacemi emisí.

Skupina původně pro tuto funkci vybrala Vahlanda, který měl nastoupit v listopadu. O tři týdny později však Vahland oznámil, že z celé skupiny odchází kvůli rozdílným názorům na podobu nového koncernového regionu Severní Ameriky a podle některých informací hrály v jeho rozhodnutí roli i soukromé důvody.

Nový šéf Volkswagenu pro Severní Ameriku Hinrich WoebckenNový šéf Volkswagenu pro Severní Ameriku Hinrich Woebcken|Repro Autogazette.deNový šéf Volkswagenu pro Severní Ameriku Hinrich Woebcken

Kritika za přístup ke skandálu

Na Volkswagen se snáší kritika za to, jak přistupuje k řešení emisního skandálu v USA, kde se celá aféra provalila. Minulý týden se chtěl s tamními úřady na konkrétním postupu domluvit šéf celé skupiny Matthias Müller, ničeho ale nedosáhl a americká strana vůči firmě ještě přitvrdila. Volkswagen musí řešit způsob nápravy zhruba půl milionu naftových vozů, u nichž se zjistily v USA manipulace; také potřebuje, aby USA zrušily zákaz prodeje letošních naftových modelů VW.

Mluvčí Volkswagenu dnes také řekl, že Matthias Müller má podporu hlavních členů dozorčí rady. Popřel přitom pověsti, podle nichž jeho podpora v radě upadla kvůli neúspěšnému vyjednávání v USA. Informace o Müllerově údajně slábnoucí pozici, zejména mezi odborářskými členy rady, přinesl nejčtenější německý nedělník Bild am Sonntag. Müllera jmenoval Volkswagen do svého čela loni v září v důsledku skandálu.

Problém se týká zhruba 11 milionů aut

Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 milionů aut s naftovými motory po celém světě instaloval software, který umožňuje manipulovat s emisemi oxidů dusíku. Skandál srazil tržní hodnotu podniku o třetinu, donutil k odchodu generálního ředitele Martina Winterkorna a vedl k vyšetřování po celém světě. Tento měsíc na skupinu podalo civilní žalobu za porušování zákona o čistotě ovzduší americké ministerstvo spravedlnosti, které může po firmě vymáhat teoreticky desítky miliard dolarů.

Woebcken pracoval u BMW asi deset let, mimo jiné v řízení nákupu. Poté byl 15 měsíců členem vedení výrobce automobilových součástek Knorr-Bremse, odkud v polovině loňského roku odešel.