„Silné výsledky nelze dělat každý rok.“ Škodovka odmítla požadavky odborů na růst mezd

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: ČTK

Ilustrační foto
Ilustrační foto
3
Fotogalerie

Odbory automobilky Škoda Auto předložily firmě své návrhy na růst mezd v rámci letošního kolektivního vyjednávání, v pondělí se pak uskutečnilo první vyjednávací kolo. Firma návrhy odborů nepřijala, odvolala se na zhoršenou situaci s tím, že nelze silné výsledky dělat každý rok, uvedl týdeník Škodovácký odborář. Firma se k průběhu kolektivního vyjednávání nevyjadřuje.

Škoda Auto podle týdeníku používá jako argument také aktuální vývoj v automobilovém průmyslu a zvyšující se komplikace s ohledem na vytížení lokalit včetně komponentních závodů. Automobilka podle odborů předloží svůj návrh na letošní růst mezd na příštím jednání.

Odbory již dříve avizovaly, že výsledek kolektivního vyjednávání ve mzdě musí být nejlepší minimálně v České republice a udržovat náskok před východními zeměmi. Mzda musí podle odborářů prokázat reálný růst. Podle týdeníku jsou odbory připraveny neúspěšné vyjednávání podpořit všemi zákonnými prostředky, například časově neomezenou stávkou.

Poslední dohodu o růstu mezd firma s odbory uzavřela uprostřed loňského dubna. Tarifní mzdy zaměstnanců Škody Auto vzrostly zpětně od 1. dubna o 12 procent. Vyjednat se podařilo také mimořádné prémie či vyšší bonusy. Novou kolektivní smlouvu odbory vyjednaly na rok. Průměrná mzda tarifního zaměstnance ve Škodě Auto v roce 2017 činila 45 385 korun, s dvanáctiprocentním zvýšením by tedy měla hrubá průměrná mzda ve Škodovce přesáhnout 50 tisíc korun.

Již před koncem loňského roku se odborům povedlo vyjednat například pracovní dobu na rok 2019 nebo vánoční bonusy. Automobilka v loňském roce zaměstnancům vyplatila na bonusech v součtu průměrně kolem 100 tisíc korun hrubého, dalších 19 tisíc zaměstnanci dostali v rámci jednorázových plateb, bylo to 7000 korun na jaře a vyjednaných 12 tisíc korun v prosinci.

Škoda Auto loni dodala celosvětově 1,25 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Zaměstnává víc než 35 tisíc lidí a je aktivní na více než 100 trzích.