Škoda Auto téměř ztrojnásobila provozní zisk. Nejvíc aut prodala v Evropě

Výroba vozů Škoda Auto v Mladé Boleslavi

Výroba vozů Škoda Auto v Mladé Boleslavi Zdroj: Škoda Auto

Tuzemská Škoda Auto loni zvýšila provozní zisk o 182 procent na 1,77 miliardy eur (44,8 miliardy korun). Tržby se zvýšily o 26 procent na 26,5 miliardy eur (více než 671 miliard korun). Ve zprávě o hospodaření za loňský rok to ve středu uvedl německý automobilový koncern Volkswagen, jehož je Škoda součástí. Automobilka zároveň loni zvýšila výrobu o šestnáct procent na 888 050 vozidel. Nejvíce aut Škoda prodává v Evropě. Druhým největším trhem pro ni byla Asie.

Škoda za celý loňský rok prodala 1,1 milionu aut, o rok dříve to bylo zhruba 900 tisíc aut. „Populární byly u zákazníků především vozy Octavia a plně elektrické auto Enyaq iV,“ uvedl Volkswagen.

Na výrobě se loni nejvíce podílely vozy Octavia, kterých automobilka vyrobila více než 205 tisíc. Druhým nejvíce vyráběným vozem byl Rapid/Scala, kterých sjelo z výrobních pásů více než 172 tisíc. V obou případech je to více než v roce 2022. Škoda vyrobila i více vozů Kodiaq, Enyaq iV, Superb a Kushaq, naopak výroba vozů Fabia a Karoq/Kamiq se snížila.

Celému koncernu vzrostl čistý zisk o 13 procent

Celý německý automobilový koncern Volkswagen v loňském roce zvýšil čistý zisk o 13,1 procenta na 17,9 miliardy eur (452,6 miliard korun). Přispěl k tomu mimo jiné nárůst počtu dodaných automobilů. Výsledek překonal odhady trhu.

Analytici podle společnosti FactSet očekávali zisk 15,7 miliardy eur, tedy o něco nižší než v roce 2022. Koncern základní data o loňském hospodaření zveřejnil na začátku března, kdy informoval o nárůstu tržeb o 15,5 procenta na 322,3 miliardy eur.

Koncern loni dodal zákazníkům přibližně 9,2 milionu automobilů. Meziročně to znamená růst o 12 procent. Jde o první zvýšení odbytu po třech letech poklesu, který způsobily problémy v dodavatelském řetězci a následný nedostatek klíčových součástek.

V Evropě se počet prodaných vozů automobilky zvýšil o pětinu, zatímco v Severní Americe o 18 procent. V Číně prodej vzrostl mnohem skromnějším tempem, a to o 1,6 procenta. Růst byl pomalejší než v předchozím roce, což podle analytiků naznačuje, že koncern na svém nejdůležitějším trhu ztrácí půdu pod nohama.

Skupina deseti značek, mezi jejíž modely patří Audi či Porsche, se snaží zvýšit ziskové marže, které se pohybují pod dlouhodobým cílem devíti až jedenácti procent. Loni koncern označil za klíčové trhy pro svůj budoucí růst Čínu a Spojené státy.

Německý automobilový gigant očekává, že v letošním roce zvýší odbyt, avšak pouze o tři procenta. Zdůvodňuje to větší mezinárodní konkurencí a možnými problémy v dodavatelském řetězci. Koncern varoval před pokračující vysokou inflací v hlavních ekonomických regionech a také před pokračujícím geopolitickým napětím a konflikty.

Volkswagen loni prodal 771 tisíc elektromobilů, což je o 35 procent více než v předchozím roce. Segment nicméně pokrývá pouze 8,3 procenta z celkového prodeje skupiny.

VIDEO: Výroba baterií do elektromobilů v Mladé Boleslavi

Video placeholde
Výroba baterií do elektromobilů v mladoboleslavském závodě Škoda Auto • Škoda Auto