Škoda Electric soutěží o dodávky pohonů pro indické lokomotivy

Ilustrační foto vlaku Indických drah

Ilustrační foto vlaku Indických drah Zdroj: CC BY-SA 3.0: Jaaron95; Wikimedia

Plzeňská Škoda Electric se v Indii přihlásila do tendru na dodávky pohonů pro elektrické lokomotivy. Případný úspěch v soutěži by tomuto významnému exportérovi mohl otevřít cestu na perspektivní trh, který díky obřím investicím indické vlády láká strojírenské hráče z celého světa. Firma výhledově připouští i možnost výroby v zemi.

„Škoda Electric se v Indii účastní tendru na dodávku kompletních pohonů pro elektrické lokomotivy,“ upřesnila pro E15.cz mluvčí společnosti Lubomíra Černá. Soutěž ale ještě čeká na své vyhodnocení. Ve hře je i výroba v Indii, nicméně Černá zdůraznila, že přesun produkce bude záležet na konkrétních zakázkách a proto je zveřejňování bližších plánů předčasné.

„Stále sledujeme přípravy dalších tendrů, které se v Indii vypisují. Až po jejich vypsání budeme moci zvážit, jestli se jich účastníme,“ řekla mluvčí. Podle ní Škoda Electric může dodávat pohony jak pro lokomotivy, tak pro vlakové jednotky nebo i pro soupravy metra.

Škoda Electric ani její mateřská firma Škoda Transportation na rozdíl od sousední Číny zatím v Indii příliš úspěchů neslavila. Podnik zatím pouze jednou do země dodal trakční motory, případné vítězství v tendru by proto znamenal výrazný posun ve snaze o proražení na tento velký trh.

Rekordní tržby
Škoda Electric vyrábí trolejbusy a elektrické pohony pro tramvaje, lokomotivy a další železniční vozidla. Firma ze skupiny Škoda Transportation loni utržila rekordních 6,2 miliardy korun, což je téměř dvojnásobek oproti roku 2013. Podnik vyrobil 300 trolejbusů, meziročně trojnásobek, které zajistily 60 procent tržeb. Zbytek tvořily pohony pro různá elektrická vozidla a trakční motory. Škoda Electric navazuje na dlouholetou tradici elektrotechnické výroby Škodových závodů v Plzni, která byla zahájena v roce 1901 v Elektrotechnickém závodě.

V polovině května Indii navštívila podnikatelská mise českého železničního průmyslu. Nechyběl v ní šéf Škody Electric Jaromír Šilhánek, který potvrdil, že po úspěšném působení v Číně má firma zájem také o Indii. „Je to určitě trh s ohromným potenciálem v oblasti železniční dopravy a metra,“ konstatoval.

Nová indická vláda Nárendry Módího schválila plán investovat během pěti do železnice 137 miliard dolarů. Zároveň ale také silně prosazuje politiku nazvanou Make in India (vyrobeno v Indii), jejímž cílem je vytvořit 100 milionů pracovních míst v průmyslu.

„Tedy každý, kdo bude chtít dlouhodobě dodávat své produkty v rozumných objemech Indickým drahám, bude muset investovat a vyrábět v Indii, případně transferovat technologii místnímu partnerovi,“ vysvětlil Šilhánek, který si ale není jistý, jestli Indické dráhy, na rozdíl od Číny, opravdu stojí o poslední technologie a nejmodernější technická řešení. „Spíše kladou důraz na dobrou cenu,“ doplnil manažer.

Strategická spolupráce

Češi dlouhodobě usilují o zakázky v Indii. Firmy s podporou Asociace podniků železničního průmyslu a české ambasády v Dillí již loni v srpnu jako první podepsaly s Indickými drahami dohodu o strategické spolupráci, která má usnadnit cestu k zakázkám.

Řada českých společností už v zemi dlouhodobě působí. Již přes půlstoletí tam dodává ložiska jejich brněnský výrobce ZKL, který má letos v zemi spolu s indickým partnerem rozjet výrobní závod. Otevření továrny v Indii chystá letos také bohumínský výrobce železničních kol Bonatrans. Východočeský producent železničních brzd Dako-CZ zase od tamních drah získal v dubnu nezbytný certifikát a tento měsíc zahájil dodávky pro indickou společnost Escorts Group, která vyrábí brzdové komponenty na železniční vagony.

Spasitel Indie skládá rok po svém nástupu první účty