Slovenská Tatravagónka expanduje do Indie

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: CTK

Největší slovenský výrobce železničních vozů Tatravagónka Poprad prožívá bouřlivé období. Zatímco expanduje na indický trh, zastavuje výrobu ve své dceřiné společnosti Railway Casted Components. Ta strádá kvůli problémům ruských partnerů. Únor pro železničního výrobce začal pozitivně. Firma ohlásila vstup do Indie. Podle Hospodárskych novin tam plánuje otevřít novou továrnu a vyrábět železniční vagony pro tamní státní železnice.

„Indie reálně představuje bránu na asijské trhy,“ řekl Pavol Kajánek, analytik výzkumného ústavu dopravy v Žilině. Také podle dalších odborníků je hledání nových obchodních partnerství dobrým krokem. Tatravagónka je totiž orientována velmi jednostranně, na obchod s Ruskem.

A právě to se jí stalo osudným v případě dceřiné společnosti Railway Casted Components. Firma, kterou vedení Tatravagónky s podporou státních dodací zprovoznilo koncem roku 2013, zastavila výrobu. „Rozhodnutí o postupném omezení provozu je zapříčiněno nepříznivou ekonomickou situací v Rusku,“ uvedla mluvčí Tatravagónky Poprad Petra Starovičová.

Vztahy s Ruskem se nevyplatily

Firma s továrnou v Prakovcích vyráběla železniční vozy právě pro ruskou státní železnici. Za obchodem stál spolumajitel Tatravagónky – Alexej Beljajev. Ten má nadstandardní vztahy jak se slovenskou, tak i s ruskou vládou.

„Tohle je výsledek konkrétní spolupráce vlády a investorů i spolupráce mezi Slovenskem a Ruskou federací,“ prohlásil při otevření továrny koncem roku 2013 slovenský premiér Robert Fico. Ukázalo se, že se Slovákům dobré vztahy s Rusy nevyplatily.

Jak mluvčí Tatravagónky Petra Starovičová doplnila, na nucenou dovolenou muselo jít 334 z 372 zaměstnanců RCC. Pobírají šedesát procent platu a čekají, jak se situace vyvine.

V případě krachu továrny by se ještě prohloubila špatná ekonomická situace regionu. Okres Gelnica, kde závod stojí, se totiž potýká se zhruba 22procentní nezaměstnaností.