Slovenská Tatravagónka expanduje do Indie
„Indie reálně představuje bránu na asijské trhy,“ řekl Pavol Kajánek, analytik výzkumného ústavu dopravy v Žilině. Také podle dalších odborníků je hledání nových obchodních partnerství dobrým krokem. Tatravagónka je totiž orientována velmi jednostranně, na obchod s Ruskem.
A právě to se jí stalo osudným v případě dceřiné společnosti Railway Casted Components. Firma, kterou vedení Tatravagónky s podporou státních dodací zprovoznilo koncem roku 2013, zastavila výrobu. „Rozhodnutí o postupném omezení provozu je zapříčiněno nepříznivou ekonomickou situací v Rusku,“ uvedla mluvčí Tatravagónky Poprad Petra Starovičová.
Vztahy s Ruskem se nevyplatily
Firma s továrnou v Prakovcích vyráběla železniční vozy právě pro ruskou státní železnici. Za obchodem stál spolumajitel Tatravagónky – Alexej Beljajev. Ten má nadstandardní vztahy jak se slovenskou, tak i s ruskou vládou.
„Tohle je výsledek konkrétní spolupráce vlády a investorů i spolupráce mezi Slovenskem a Ruskou federací,“ prohlásil při otevření továrny koncem roku 2013 slovenský premiér Robert Fico. Ukázalo se, že se Slovákům dobré vztahy s Rusy nevyplatily.
Jak mluvčí Tatravagónky Petra Starovičová doplnila, na nucenou dovolenou muselo jít 334 z 372 zaměstnanců RCC. Pobírají šedesát procent platu a čekají, jak se situace vyvine.
V případě krachu továrny by se ještě prohloubila špatná ekonomická situace regionu. Okres Gelnica, kde závod stojí, se totiž potýká se zhruba 22procentní nezaměstnaností.