Slovenské loděnice krachují, záchranné skutky chybí

Slovenské loděnice

Slovenské loděnice Zdroj: E15 Anna Vackova

Slovenské loděnice, firma s více než stoletou tradicí, stojí už několik měsíců před hrozícím kolapsem. O své záchraně zatím neúspěšně jedná s komerčními peněžními ústavy, ale i státní bankou. Kromě oficiální deklarace potřeby zachovat tohoto výrobce plavidel se na pomoc zatím nechystá ani stát.

„Máme zájem, aby výroba v tomto podniku pokračovala,“ zdůraznil šéf agrorezortu Zsolt Simon poté, co se kabinet na svém posledním zasedání zaobíral právě situací v loděnicích. K němu se přidala i dosluhující premiérka Iveta Radičová či státní tajemník rezortu hospodářství Kristián Takáč. „Jde o velmi významný subjekt v jihoslovenském regionu,“ podotkl Takáč.

Sto let stavby lodí v Komárnu Historie komárenských loděnic sahá až do devatenáctého století. Svoji činnost zahájily v listopadu 1898 opravou dřevěných, ocelových a parních lodí. Následně se začaly věnovat i výrobě plavidel. Posledních 12 let se loděnice prezentují pod novou značkou – Slovenské loděnice Komárno se sídlem v Bratislavě. K vytvoření této firmy přistoupil stát kvůli záchraně komárenské stavby lodí, když původní společnost po privatizaci v devadesátých letech zkrachovala. V současnosti firma s vlastním jměním 11,85 milionu eur a s téměř 380 lidmi (300 kmenových pracovníků a téměř 80 živnostníků) nabízí výrobu šesti typů lodí a opravárenské práce.


Kromě silných slov však vláda nenabídla loděnicím žádné nové řešení a pouze zopakovala potřebu pomoci ze strany Eximbanky, se kterou však loděnice rokují už týdny. Podle Takáče vláda navrhuje, aby exportně-importní banka profinancovala podniku stavbu tří lodí v tomto roce a tří až čtyř v roce následujícím. Banka však z celého plánu vlády připustila pouze to, že dlouhodobě hledá průchodný model financování nákupu lodí. Problém s penězi totiž nemají přímo loděnice, ale od vypuknutí krize jejich potenciální odběratelé, kteří se nedokážou dostat k úvěrům. „Považujeme za potřebné uvést, že na společných jednáních zatím nebyl překonán základní problém, který spočívá ve skutečnosti, že úvěr pro německé rejdaře by nebyl návratný. O tom jsou přesvědčené i německé banky s perfektní znalostí trhu lodní přepravy v Německu,“ reagovala Eximbanka.

Loděnice však ujišťují o evropském potenciálu své výroby i o konkurenční výhodě v kvalitě a chybu vidí v „nastavení systému“. „Otázka je, kdy se v rámci Evropy začnou poskytovat dlouhodobé úvěry, protože taková loď, která stojí šest milionů eur, se nenakupuje z laciných peněz, to by vám rentabilita nikdy nedovolila. Úvěry se poskytují jen na 10 až 15 let,“ podotkl šéf firmy Peter Bulla. Zároveň upozornil, že firmě už nezůstává mnoho času, hraničním termínem je podle odborářů v podniku duben. Společnost totiž už preventivně nahlásila na úřady propuštění 300 pracovníků ke konci září tohoto roku, což je celkový stav jejích kmenových zaměstnanců. Ohroženi jsou ale i živnostníci a místa u dodavatelů. Jedno místo v loděnicích totiž vytváří další půlku až jedno celé místo v navazující sféře.